Książkowy update

Nie miałam ostatnio zupełnie czasu, żeby dzielić się moimi książkowymi przemyśleniami, zamieszczam więc pod spodem kilka mini-recenzji wybranych pozycji, które udało mi przeczytać jeżdżąc tramwajem z Alei (gdzie studiuję teraz językoznawstwo) na Ruczaj (gdzie kontynuuję szlifowanie programistycznych umiejętności).


OBSIDIO

Jakoś ta seria wydaje mi się niezmiennie urocza (szczególnie ze względu na sztuczną inteligencję i hakerskie zdolności głównych bohaterek). "Obsidio" to trzecia i ostatnia część, jedyna którą przeczytałam po angielsku (udało mi się wyszukać tę książkę w praskiej księgarni i kupić ją za bony, które dostałam od pracodawcy). Nie jest już tak zaskakująca i robiąca wizualne wrażenie jak początek serii, ale utrzymuje niepowtarzalny klimat poprzedniczek. Zapiski grupy Illuminae zdecydowanie nadają się na przyjemne książki-przerwy od cięższej literatury.


PESTKI

Bardzo polecam "Pestki", przebrnęłam (przepłynęłam?) przez nie błyskawicznie. O Annie Ciarkowskiej pisałam już w którymś z poprzednich postów - jest wrażliwą autorką i czujną obserwatorką. Zbiór opowiadań w idealny sposób oddaje problemy dorastającej dziewczyny, której otoczenie próbuje narzucić tożsamość. Bohaterka opisywana jest przez zdania, które wypowiadają o niej inni i sama gubi się w tych opiniach, nie mogąc zdefiniować siebie samodzielnie. Książka porusza ważny w dzisiejszych czasach temat osądzania innych i wypowiadania się na ich temat często bezmyślnie, powtarzając utarte frazesy i nieświadomie burząc czyjeś poczucie własnej wartości.


SAPIENS

Ta książka zupełnie zmienia sposób patrzenia na człowieka, czyli na siebie i na ludzi w ogóle. "Sapiens" obala pewne mity, stawia śmiałe hipotezy i przedstawia historię naszego gatunku momentami z dość oryginalnej perspektywy (jak na przykład rozprzestrzeniającej się po całym świecie pszenicy).  Harari mówi, że głównym czynnikiem, który przyczynił się do naszego sukcesu jest umiejętność życia w dualnej rzeczywistości - świecie prawdziwym i świecie idei (takich jak pieniądze, religia czy prawa człowieka). Pokazuje, że wcale nie musiało być tak jak jest, a nasza przyszłość jest tym bardziej niepewna. Polecam książkę, bo autor jest rzetelnym historykiem i dobrym pisarzem, który potrafi w naprawdę wyjątkowy sposób opowiedzieć najważniejszą dla nas opowieść.


NORWEGIAN WOOD

"Norwegian Wood" to bardzo wciągająca, ale smutna powieść japońskiego pisarza, który porusza w niej tematy trudne i istotne dla Japończyków, takie jak miłość, strata, samobójstwo, choroba psychiczna, depresja. Narrator pisze książkę w książce i jest dość bezstronnym i niewyrazistym obserwatorem wydarzeń spotykających jego przyjaciół. Co chwilę poznajemy i żegnamy się z kolejnymi bohaterami. Tworzą oni pewien przygnębiający pejzaż, dający wgląd do japońskiej kultury, a ich historie są równocześnie w pewnym sensie uniwersalne. Polecam.


  





Komentarze