Antyk
Czar trwania: IV tysiąclecie p.n.e. - 476r.
ANTYK - notatki
FRAZEOLOGIZMY WYWODZĄCE SIĘ Z ANTYKU
SENTENCJE
MUZY
Erato (poezji i muzyki miłosnej), Euterpe (poezji lirycznej), Kaliope (poezji epickiej), Klio (historii), Melpomene (tragedii, dziś symbol teatru), Polihymnia (pieśni sakralnej, dziś symbol muzyki), Talia (komedii i poezji pasterskiej), Terpsychora (tańca), Urania (astronomii)
WAŻNI TWÓRCY I ICH DZIEŁA
GRECJA:
RZYM:
Słowa klucze: politeizm, antropocentryzm, polis, demokracja, ateńska, mecenat, radość życia, godność człowieka, złoty środek, retoryka, olimpiada
Ważne pojęcia: ład, teatr, umiar, harmonia, symetria, proporcja, mimesis, decorum, trzy jedności, porządki architektoniczne, fresk, mozaika, waza, archetyp, kalokagatia
Motywy: tragizm, arkadia, miłość, wędrówka, patriotyzm
Wzorce osobowe: władca, heros (Herakles, Achilles, waleczny i mężny wojownik zabiegający o swoją sławę), patriota (Hektor, liryka tyrtejska, szlachetny i odważny obrońca swojej ojczyzny), wojownik (Odyseusz, mądry, pomysłowy, przebiegły i honorowy), buntownik (Prometeusz, wrażliwy na cierpienie, gotów do poświęceń), osoba wierna zasadom (Antygona, poświęca swoje dobro w imię wyższych idei)
ANTYK - notatki
trans -
przekraczanie jakiejś granicy
transcendencja -
przekraczanie granic ziemskich, absolut
archetyp -
pradawny wzorzec, który tkwi głęboko w pamięci ludzkiej i zbiorowej
axis mundi - centrum
katharsis -
oczyszczenie, które się osiąga przez odczucie litości
Porządek mitologicznego świata
akt performatywny - pozwala na zaistnienie
nowej rzeczywistości
nazwać =
powołać do życia
Empedokles Vw.p.n.e.: philotes - miłość, heikos - spór
Hezjod -
poemat „Teogonia” o powstaniu bogów
teogonia -
genealogia bogów; dział mitologii albo teologii
poemat - w
znaczeniu pierwotnym odnoszącym się do antyku to każdy utwór poetycki (po
prostu dzieło literackie), współcześnie - dość obszerny utwór wierszowany o
charakterze epickim
Katabaza - zejście do podziemi
Orfeusz -
tracki śpiewak, grał na cytrze, zachwycał wszystkich
*przed zejściem: „nie wiem, czy jestem dobry”
*poeci mają zimne serca, ale miłość ich ogrzewa i uczłowiecza
*Orfeusz śpiewa Persefonie pieśń o życiu, ta choć nie wie czym jest miłość
docenia jego odwagę
*podczas wychodzenia na powierzchnię: słyszy echo własnych kroków, bo idzie
sam, jest to droga przez własne złudzenia, aby na końcu uświadomić sobie, że
to, co chce zrobić jest niemożliwe
Metamorfoza Narcyza
„I najlepiej się mam sam ze sobą na sam”
monos pros monos (Platon) - sam na sam
metamorfoza -
przemiana, przeobrażenie się, przekształcenie z jednej formy w drugą
Michał Głowiński - „Narcyz i jego odbicia”
*Narcyz - bohater tragiczny dociekający istoty swego losu, którego pasją
jest poznanie samego siebie
*Narcyzem stało się określenie pewnego stosunku człowieka do własnego „ja”,
symbol ludzi, dla których piękno ciała jest ważniejsze od piękna duszy
*Louis Lavalle - Narcyz nie jest pewny swojego istnienia, dlatego chce się
widzieć
*piękno zewnętrzne - materialny symbol piękna duszy, jego uzewnętrznienie
*zwierciadło zmusza do pytań o własną tożsamość
*zatopiony w kontemplacji Narcyz skazany na samotność prowadzącą do
tragedii, ale będącą też wartością
Narcyz - postać ahistoryczna,
żyjąca poza czasem
rozpoznanie siebie w lustrze - czynność nabyta
Jacques Lacon - „faza lustra”, dziecko między 6-18 miesiącem
życia zaczyna postrzegać siebie jako coś odrębnego, następuje scalenie własnej
osobowości, „ja”
Miłość według starożytnych
Miłość -
odkrywanie kolejnych elementów świata, prawd, samorozwój, rozwój duchowy
Człowiek zakochany dostrzega piękno innych
piękno+dobro+prawda - triada
Bogowie poezji
Dionizos -
nieprzewidywalny, spity winem, „nic nie wie” à „my też”
Nietzsche (zm.
1900)
apolliński pierwiastek
|
dionizyjski pierwiastek
|
harmonia, ład, podziw, radość życia, logika,
obiektywizm, racjonalizm
|
mroczne strony, groza istnienia, trwoga, tęsknota za naturą, żywiołowość,
wyzwolenie , zjednoczenie
|
dytyramb -
pieśń poświęcona Dionizosowi (cechy: dzikość, pierwotność, patos, ekstaza,
rytuał, liryka chóralna)
topos -
motyw wędrowny, obiegowy motyw powracający wielokrotnie w literaturze na
przestrzeni różnych epok (np. motyw utopii - idealnego państwa)
Tragizm
tragizm -
rozdźwięk między możliwościami a pragnieniami
ironia tragiczna - ironia losu, określa
działania bohatera, którego czyny wbrew jego wiedzy i woli prowadzą do katastrofy
mimesis - wierne
naśladownictwo (codzienności)
dike -
sprawiedliwość
olbos -
pomyślność
koros - nadmiar pomyślności, przesyt
hybris -
pycha
ate -
zaślepienie
pathei mathos - uczenie się przez cierpienie,
które uszlachetnia
hamartia - wina
tragiczna
akcja tragedii - tu i teraz, zawsze i
wszędzie
Horacjańska refleksja o sensie życia
stoicyzm -
kierunek filozoficzny, najważniejsza etyka, dążą do życia zgodnego z naturą,
pokoju wewnętrznego, panowania nad rozumem i uczuciami
hedonizm -
doktryna mówiąca o tym, że przyjemność to rzecz najważniejsza
epikureizm -
najważniejsza jest przyjemność osiągana za pomocą braku cierpień
horacjanizm - stworzona
przez Horacego postawa wobec życia, połączenie epikureizmu i stoicyzmu
RODZAJE MITÓW
mity - opowieści, które wyrażają i porządkują wierzenia danej społeczności, pełnią funkcje: poznawczą, światopoglądową, sakralną; mit nie jest gatunkiem literackim, ale stworzył podstawy do powstania eposu czy tragedii
- mit teogoniczny (o powstaniu bogów)
- mit kosmogoniczny (o powstaniu świata)
- mit antropogeniczny (o powstaniu człowieka)
- mit genealogiczny (o losach rodów)
- mit heroiczny (o losach herosów)
FRAZEOLOGIZMY WYWODZĄCE SIĘ Z ANTYKU
marsowe oblicze – twarz wyrażająca złość
męki Tantala – straszne męki
nić Ariadny – wskazówka pozwalająca wyjść z trudnej sytuacji
objęcia Morfeusza – sen
pięta Achillesa – słaby punkt
puszka Pandory – źródło nieszczęść
pyrrusowe zwycięstwo – zwycięstwo okupione zbyt dużymi
stratami
róg obfitości – dostatek, dobrobyt
spartańskie warunki – brak wygód
stajnia Augiasza – miejsce bardzo brudne
stoicki spokój – nieuleganie emocjom
paniczny strach – wielki strach
SENTENCJE
„Primum non nocere” (‘po pierwsze nie szkodzić’) –
Hipokrates
„Panta rhei” (‘wszystko płynie’) – Heraklit z Efezu
„Niczym to państwo, co jednemu służy” – Sofokles
„Wiem, że nic nie wiem” – Sokrates
„W czasie wojny milczą muzy” – Cyceron
„Jestem człowiekiem i nic, co ludzkie nie jest mi obce” –
Terencjusz
„Kości zostały rzucone” – Juliusz Cezar
„Veni, vidi, vici” (‘przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem’) –
Juliusz Cezar
„Non omnis moriar” (‘Nie wszystek umrę’) – Horacy
„Carpe diem” (‘chwytaj dzień’) – Horacy
MUZY
Erato (poezji i muzyki miłosnej), Euterpe (poezji lirycznej), Kaliope (poezji epickiej), Klio (historii), Melpomene (tragedii, dziś symbol teatru), Polihymnia (pieśni sakralnej, dziś symbol muzyki), Talia (komedii i poezji pasterskiej), Terpsychora (tańca), Urania (astronomii)
WAŻNI TWÓRCY I ICH DZIEŁA
GRECJA:
Homer (IX-VIIw. p.n.e.) - eposy: Illiada, Odyseja, Tyrtajos (VIIw. p.n.e.) - elegie patriotyczne, Safona (VII-VIw. p.n.e) - hymny, modlitwy, pieśni (miłosne, weselne), Anakreont (VIw. p.n.e.) - krótkie wiersze sławiące zabawę, wino i miłość (anakreontyki), Ezop (VIw. p.n.e.) - bajki, Platon (V-IVw. p.n.e.) - dialogi: Uczta, Obrona Sokratesa, Państwo, Ajschylos (Vw. p.n.e.) - tragedie: Siedmiu przeciw Tebom, Agamemnon, Sofokles (V w. p.n.e.) - Król Edyp, Antygona, Eurypides (Vw. p.n.e.) - tragedie: Medea, Elektra, Arystofanes (Vw. p.n.e.) - komedie: Ptaki, Żaby, Arystoteles (IVw. p.n.e.) - Poetyka, Retoryka
RZYM:
Cyceron (II-Iw. p.n.e.) - O mówcy, O państwie, mowy przeciwko Katylinie oraz Werresowi, Horacy (I w. p.n.e.) - pieśni (ody), satyry, listy poetyckie, Wergiliusz (Iw. p.ne.) - Eneida (epos), Georgiki (poemat o rolnictwie), bukoliki (sielanki), Owidiusz (Iw. p.n.e. - Iw. n.e.) - elegie miłosne, Przemiany (zbiór mitów), Sztuka kochania (ars amandi)
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz