Średniowiecze
Czar trwania: Vw. - XVw.
Słowa klucze: krzyż, miecz, teocentryzm, uniwersalizm, łacina, scholastyka, hierarchiczność, dualizm, kościół, katedra, klasztor, hagiografia, duchowieństwo, asceza, iluminacja, mistyka, rycerstwo, karnawał
Ważne pojęcia: parenetyczność, anonimowość, idealizacja, alegoryzm, symultanizm
Ważne motywy: taniec śmierci (danse macabre), sztuka umierania (ars moriendi), deesis, Stabat Mater
Wzorce osobowe: asceta (Legenda o św. Aleksym, całkowicie wyrzeka się życiowych przyjemności, umartwia swoje ciało, celem takiej postawy jest służba Bogu i osiągnięcie zbawienia), święty (św. Wojciech, głosi prawdy wiary, mimo, że grozi mu za to śmierć), władca (Karol Wielki z Pieśni o Rolandzie, troszczy się o kraj i poddanych, jest mądry sprawiedliwy i wyrozumiały), rycerz (Pieśń o Rolandzie, zawsze gotów do walki w imię Boga), dama serca (Dzieje Tristana i Izoldy, nieskazitelna, piękna i dobra)
Słowa klucze: krzyż, miecz, teocentryzm, uniwersalizm, łacina, scholastyka, hierarchiczność, dualizm, kościół, katedra, klasztor, hagiografia, duchowieństwo, asceza, iluminacja, mistyka, rycerstwo, karnawał
Ważne pojęcia: parenetyczność, anonimowość, idealizacja, alegoryzm, symultanizm
Ważne motywy: taniec śmierci (danse macabre), sztuka umierania (ars moriendi), deesis, Stabat Mater
Wzorce osobowe: asceta (Legenda o św. Aleksym, całkowicie wyrzeka się życiowych przyjemności, umartwia swoje ciało, celem takiej postawy jest służba Bogu i osiągnięcie zbawienia), święty (św. Wojciech, głosi prawdy wiary, mimo, że grozi mu za to śmierć), władca (Karol Wielki z Pieśni o Rolandzie, troszczy się o kraj i poddanych, jest mądry sprawiedliwy i wyrozumiały), rycerz (Pieśń o Rolandzie, zawsze gotów do walki w imię Boga), dama serca (Dzieje Tristana i Izoldy, nieskazitelna, piękna i dobra)
Epoka kontrastów
Średniowiecze
pojmuje się raczej uniwersalizująco. Głownie ze względu na: dominującą
ideologię chrześcijaństwa, jednolity
ustrój społeczny (wspólnota feudalna) oraz dążenia do jednoczenia
państw Europy. Ale nie jest to epoka jednorodna. Brak w niej ciągłości
kulturowej w czasie. Wiele było też wewnętrznych napięć na tle religijnym i
społeczno-politycznym. Warto też uwzględnić dwutorowość modeli kultury
(oficjalna i ludyczna - zabawy). Stereotypowo ujmuje się tą epokę jako czasy
ciemnoty, a przecież powstawały i rozwijały się wtedy uniwersytety - ośrodki
myśli naukowej. Obok literatury religijnej swoje początki ma też ta świecka
pisana w językach narodowych. A te wszystkie czynniki stają się później
fundamentem następnej epoki.
Filozofia i średniowieczne pojmowanie świata oraz
ważne definicje
teocentryzm - pojęcie w
średniowieczu kluczowe; umieszcza Boga w centrum wszechświata i zainteresowań
człowieka
psychomachia - jeden ze
średniowiecznych toposów, wykorzystywany także w kulturze następnych epok,
przedstawia konflikt duszy z ciałem albo walkę dobra ze złem o duszę człowieka
psychostasis - w
wyobrażeniach religijnych ważenie duszy zmarłego w celu porównania dobrych i
złych uczynków
tryptyk - ołtarz złożony z
trzech części: środkowej i dwóch bocznych skrzydeł; nazywano tak też obrazy,
płaskorzeźby i inne teksty kultury składające się z trzech części
deesis - (z gr. błaganie,
modlitwa) motyw ikonograficzny prezentujący razem Chrystusa, Maryję i Jana
Chrzciciela
eschatologia - poglądy na
temat kresu istnienia świata i człowieka, nauka o sprawach ostatecznych
dialog - utwór przypominający
konwersację, wprowadza postacie mówiące w mowie niezależnej, znany był już w
antyku; w średniowieczu popularny jako forma wypowiedzi moralistycznych, pełnił
też funkcje ludystyczne
literatura parenetyczna -
literatura pouczająca, propagująca wzory, zachęcająca o ich naśladowania,
literatura o celu moralno-dydaktycznym
pareneza (parenetyka) - charakter tekstów
literackich, polega na zachęcaniu do naśladowania
hagiografia - typ
piśmiennictwa prezentującego życie świętych chrześcijańskich; w średniowieczu
ustalił się pewien typ biografii (biografia silnie idealizowana), w której
powtarzały się stałe elementy takie jak: cudowne narodziny, ślub czystości,
porzucenie rodziny, asceza, cuda, śmierć
legenda - typowy dla
hagiografii gatunek literacki; opowiadanie o życiu świętego nasycone elementami
cudowności przeznaczone do odczytania w celu pouczająco-moralnym
tercyna - strofa trójwersowa
rymowana tak, że środkowy wers strofy pierwszej rymuje się z pierwszym i
trzecim następnej
sceny dantejskie - związek
frazeologiczny określający wydarzenia, sceny budzące grozę; makabryczne,
koszmarne; najczęściej używany dla nazwania szaleńczego zachowania tłumu
ogarniętego strachem, paniką
styl piękny
- odmiana gotyku występująca od lat 70. XIV wieku. Inne nazwy - styl dworski,
miękki wskazują na jego charakterystyczne cechy, czyli subtelność form,
precyzję i skłonność do idealizacji.
wiersz zdaniowy - typ wiersza
występujący w polskiej poezji średniowiecznej, oparty na zgodności zdania i
wersu
stylizacja - celowe nadawanie
językowi cech obcych dla stylu autora, naśladowanie np. stylu historycznego
hymn narodowy
- pieśń patriotyczna wyrażająca poczucie jedności i odrębności narodowej,
przywiązanie do akceptowanych przez zbiorowość tradycji, wykonywana w
sytuacjach uroczystych
plankt - utwór żałobny
wyrażający ból z powodu śmieci bliskiej osoby, w średniowieczu: utwór związany
z liturgią Wielkiego Postu, jego treścią jest żal Maryi opłakującej ciało
Chrystusa
misterium - gatunek
średniowiecznego dramatu religijnego przedstawiający sceny ewangeliczne lub
martyrologię świętych
doloryzm - prąd w sztuce,
którego głównym motywem był kult Męki Pańskiej i Matki Boskiej Bolesnej
Analizowane teksty
Umberto Eco -
Imię róży
fragment I
* świat jako
księga pełna niewyczerpanych zasobów symboli
* znak kieruje
myśli poznającego ku jakiejś rzeczywistości, która nie jest dostępna w
bezpośrednim poznaniu
* konwencja -
umowa, dzięki której określone znaki oznaczają jakieś rzeczy
* Jacques Derrida
- „Tekst to umowna nazwa dla rzeczywistości, której nie sposób doświadczyć
wprost”
* Roman Jakobson
- algorytm wypowiedzi literackiej
* semiotyka (semiologia) - nauka o znakach
* znak jako ikona (forma na zasadzie podobieństwa odsyła
do pojęcia), indeks (ślad, odsyła do rzeczywistości widzialnej), symbol
* funkcje języka - magiczna (np. Na psa urok!), fatyczna (nawiązanie, utrzymanie kontaktu, zwrócenie
na siebie uwagi), impresywna (nakłania do jakiś zadań), ekspresywna (wyrażanie
uczuć), informacyjna (informatywna), metajęzykowa (odwołuje się do języka),
performatywna („sprawcza”, a pomocą słów zmieniamy rzeczywistość )
fragment II
*dyskurs prawdziwy i kłamliwy (zderzenie tych dwóch
aspektów, sposobów pojmowania świata)
*groteska - zdemaskowanie fałszu, próba zrozumienia
rzeczy niepojętych
Katedra w
reżyserii Tomasza Bagińskiego
* symbol
wszechświata, obraz świata
* każdy element
coś znaczy
* obcowanie z
sacrum, katedra prezentuje ogrom Boga
* złożona z ludzi
i „pnączy” (żywokryst), niekończąca się, wciąż się rozrasta i rozbudowuje,
czeka na kolejnych
* opozycja
światło-ciemność
* przemiana
tożsamości
* przybycie do
celu, do którego się dążyło, oddanie się wyższej idei
Andrzej Banach:
Misterium średniowieczne. Człowiek, który widzi drugi świat.
* kościół jako teatr - pokazywanie cudów, dokonywanie się
ich na oczach ludu; wierni mają okazję obcować z drugim światem; przemiana,
transgresja, przekraczanie codzienności
Maciej Włodarski
- Ars Moriendi
*bliskość śmierci (klęski żywiołowe, epidemie -
odzwierciedlenie w modlitwie)
*śmierć jako moment przejścia
*groza i zafascynowanie śmiercią; śmierć jako coś
pożądanego
Philippe Aries -
Człowiek i śmierć
* związek ze śmiercią „pogańsko-chrześcijańskiego
folkloru”
* poradniki „ars moriendi” (sztuka umierania)
* kościół odwołuje się do emocji wiernych i obrazów
działających na ich wyobraźnię
Pieter Bruegel -
Triumf Śmierci
* wojna ze
śmiercią, której nie da się wygrać
* pobojowisko i
apokaliptyczny krajobraz
* piekło - piec w
centrum obrazu
* zrównanie
wszystkich, powszechność śmierci, jej potęga - szkieleciki
Czego tu się bać?
- film Małgorzaty Szumowskiej
* zbiór zasad,
tego, co „powinno się robić”
* śpiewy nad
trumną, detale codzienności, rytuały dla zmarłego, albo nawet bardziej dla jego
rodziny
* racjonalizacja
* homo religious,
magiczne myślenie
* pogrzeby mają
znaczenie spajające ludność
* ludzie pragną
dopełnić obrządków, aby potem nie mieć wyrzutów sumienia
Rozmowa Mistrza
Polikarpa ze Śmiercią
* apostrofa do
Boga - narrator zanosi prośbę do Boga, jak najlepiej, rzetelnie wyłożyć ten
temat, prosi o natchnienie
celem tekstu jest
przysporzenie Bogu chwały i powiedzenie, że każdy tak czy siak umrze
* Polikarp -
wybitny mędrzec odarty ze wzniosłości, tchórzliwy, jest przerażony, nie wie, co
robić, zachowuje się głupio
* śmierć -
wygląda tak, jak był zwykle w średniowieczu przedstawiana: kobieta (konkretnie
mówiąc kobiece rozkładające się zwłoki)
* połączenie
komizmu z grozą, śmieszności z odrazą - groteska
Miron
Białoszewski - Wywiad
* trudność życia
wiążąca się z rolami, które człowiek musi grać
* lakoniczne,
krótkie wypowiedzi, przekomarzanie się ze śmiercią, podmiotowi lirycznemu
raczej na niczym nie zależy, nie chce, aby ten dialog był patetyczny, poczucie
humoru w trudnych sytuacjach pomaga
* znów groteska -
niby śmierć i kara, ale jednak zabawnie
Walka Karnawału z
Postem
* karnawał -
zabawa, cielesność, tworzenie wspólnoty, rozmowy o polityce
*maski, zakryta
twarz - zyskanie anonimowości, nadanie nowej tożsamości, nic nie jest dziwne =,
można odegrać osobę, którą się czuje, pozwala być sobą
* homo ludens -
człowiek bawiący się
* film Belle
Epoque: uJAwnienie, Violetta - spektakl, gender, na pograniczy płci,
odgrywa zachowania hetero normatywne; transgenderyzm - upodobanie do odgrywania
ról publicznie przebierając się kogoś
innego
* Bachtin - „Póki
trwa karnawał nie ma innego życia”
* tekst Bachtina
o karnawale - powaga i śmiech współistnieją, ale nie łączą się ze sobą,
groteska jako kapryśne połączenie różnych elementów, motyw „świata na opak”,
karnawał mówił o tym, o czym kiedy indziej się milczało
Siódma Pieczęć
czyli śmierć grająca w szachy w filmie Ingmara Bergmana
* śmierć gra w
karty z rycerzem Antoniusem Blockiem (everyman) powracającym z wyprawy
krzyżowej, on wie, że umrze, ale nie może poznać odpowiedzi na pytania
egzystencjalne (czy Bóg istnieje?)
* Jof, Mia i
Mikael - rodzina, która została ocalona, są czyści i niewinni, kochający i
dobrzy, w jasnej tonacji
* film
przedstawia epokę średniowiecza, która po brzegi wypełniona śmiercią sprawiała,
że ta była codziennością każdego człowieka
* Kościół
wywołuje w ludziach strach przed karą za grzechy (Europa w obliczu zarazy),
publiczne egzekucje, palenie niewinnych na stosie
* świat pełen
przemocy i agresji zbliża do zagłady
* dualizm świata
- dobrzy i źli bohaterowie, noc i dzień, czasem czarne, a czasem białe morze,
dwoistość świata ujęta metaforycznie
* finał - dans
makabr, czyli taniec śmierci; gdy ona przychodzi bohaterowie rozumieją, że
nadszedł ich czas i przyjmują to ze spokojem, godnie, dla każdego jest to
bardzo intymne przeżycie
Legenda o Świętym
Aleksym
* tekst hagiograficzny
* etapy na drodze do świętości
* list, w którym Aleksy opisuje swoje życie - pozwala na
ujawnienie po śmierci, zaświadcza o świętości
Boska Komedia
Dantego
* uważana jest za syntezę kultury i filozofii
średniowiecza
* strukturę poematu wyznacza wyobrażenie poety o
zaświatach - Piekle, Czyśćcu i Raju, taki jest też podział tekstu
* w swoim tekście narrator wędruje od poznania wszystkich
ludzkich grzechów, przez oczyszczenie, pokutę, do poznania boskich tajemnic -
stanu wiecznego szczęścia
Podsumowanie
a) Główną zasadą
średniowiecznej sztuki była alegoria.
Istniało przekonanie, że wszystko, co zmysłowe, jawne i ludzkie, ma sens i
wartość tylko wtedy, gdy wskazuje na to, co ponadzmysłowe, ukryte, boskie.
b) Miłość dworna
była czymś między zakochaniem a flirtem. Cechowały ją: zabawa, szczerość,
bogactwo, dworność, młodość, wstyd i obmowa.
c) Dualizm był podstawową kategorią
średniowiecza. Wyobraźnia człowieka średniowiecznego opierała się na antynomiach: niebo - ziemia, dusza -
ciało, Bóg - Szatan, dobro - zło.
d) Krzyż i miecz
były symbolami określającymi kształt kultury średniowiecza: kościelnej i rycerskiej.
Wytwory tych dwóch ośrodków kulturowych to święty,
asceta oraz rycerz,
władca.
e) Kult maryjny.
Maryja jako estetyczny wzorzec piękna. Na taki sposób przedstawiania Madonny
wpłynęły pisma teologiczne. Zgodnie z myśleniem średniowiecznym piękno zewnętrzne
było odbiciem jej piękna
duchowego.
f) Katedra - znak kultury materialnej i
duchowej, wyraz średniowiecznej ideologii
SENTENCJE
Ubi est, ubi sunt (łac. ‘gdzie jest, gdzie są’) –
motyw poszukiwania dusz w zaświatach
Ad maiorem Dei gloriam (łac. ‘na większą chwałę Bożą’)
Ora et labora (łac. ‘módl się i pracuj’) – motto
reguły benedyktyńskiej
„Kto Boga posiada, szczęśliwy jest” – św. Augustyn
„Miłość Najwyższego Dobra czyni ludzi dobrymi” – św.
Tomasz z Akwinu
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP
Wszystko pięknie opisane, jestem bardzo wdzięczna! Na pewno przyda się do nauki.
OdpowiedzUsuń