Średniowiecze

Moje notatki dotyczące średniowiecza.

Dewiza epoki: "Memento mori" (pamiętaj o śmierci)
Czar trwania: Vw. - XVw. 

Słowa klucze: krzyż, miecz, teocentryzm, uniwersalizm, łacina, scholastyka, hierarchiczność, dualizm, kościół, katedra, klasztor, hagiografia, duchowieństwo, asceza, iluminacja, mistyka, rycerstwo, karnawał



Ważne pojęcia: parenetyczność, anonimowość, idealizacja, alegoryzm, symultanizm
Ważne motywy: taniec śmierci (danse macabre), sztuka umierania (ars moriendi), deesis, Stabat Mater
Wzorce osobowe: asceta (Legenda o św. Aleksym, całkowicie wyrzeka się życiowych przyjemności, umartwia swoje ciało, celem takiej postawy jest służba Bogu i osiągnięcie zbawienia), święty (św. Wojciech, głosi prawdy wiary, mimo, że grozi mu za to śmierć), władca (Karol Wielki z Pieśni o Rolandzie, troszczy się o kraj i poddanych, jest mądry sprawiedliwy i wyrozumiały), rycerz (Pieśń o Rolandzie, zawsze gotów do walki w imię Boga), dama serca (Dzieje Tristana i Izoldy, nieskazitelna, piękna i dobra)

Epoka kontrastów
Średniowiecze pojmuje się raczej uniwersalizująco. Głownie ze względu na: dominującą ideologię chrześcijaństwa, jednolity ustrój społeczny (wspólnota feudalna) oraz dążenia do jednoczenia państw Europy. Ale nie jest to epoka jednorodna. Brak w niej ciągłości kulturowej w czasie. Wiele było też wewnętrznych napięć na tle religijnym i społeczno-politycznym. Warto też uwzględnić dwutorowość modeli kultury (oficjalna i ludyczna - zabawy). Stereotypowo ujmuje się tą epokę jako czasy ciemnoty, a przecież powstawały i rozwijały się wtedy uniwersytety - ośrodki myśli naukowej. Obok literatury religijnej swoje początki ma też ta świecka pisana w językach narodowych. A te wszystkie czynniki stają się później fundamentem następnej epoki.
Filozofia i średniowieczne pojmowanie świata oraz ważne definicje
teocentryzm - pojęcie w średniowieczu kluczowe; umieszcza Boga w centrum wszechświata i zainteresowań człowieka
psychomachia - jeden ze średniowiecznych toposów, wykorzystywany także w kulturze następnych epok, przedstawia konflikt duszy z ciałem albo walkę dobra ze złem o duszę człowieka
psychostasis - w wyobrażeniach religijnych ważenie duszy zmarłego w celu porównania dobrych i złych uczynków
tryptyk - ołtarz złożony z trzech części: środkowej i dwóch bocznych skrzydeł; nazywano tak też obrazy, płaskorzeźby i inne teksty kultury składające się z trzech części
deesis - (z gr. błaganie, modlitwa) motyw ikonograficzny prezentujący razem Chrystusa, Maryję i Jana Chrzciciela
eschatologia - poglądy na temat kresu istnienia świata i człowieka, nauka o sprawach ostatecznych
dialog - utwór przypominający konwersację, wprowadza postacie mówiące w mowie niezależnej, znany był już w antyku; w średniowieczu popularny jako forma wypowiedzi moralistycznych, pełnił też funkcje ludystyczne
literatura parenetyczna - literatura pouczająca, propagująca wzory, zachęcająca o ich naśladowania, literatura o celu moralno-dydaktycznym
pareneza (parenetyka) - charakter tekstów literackich, polega na zachęcaniu do naśladowania
hagiografia - typ piśmiennictwa prezentującego życie świętych chrześcijańskich; w średniowieczu ustalił się pewien typ biografii (biografia silnie idealizowana), w której powtarzały się stałe elementy takie jak: cudowne narodziny, ślub czystości, porzucenie rodziny, asceza, cuda, śmierć
legenda - typowy dla hagiografii gatunek literacki; opowiadanie o życiu świętego nasycone elementami cudowności przeznaczone do odczytania w celu pouczająco-moralnym
tercyna - strofa trójwersowa rymowana tak, że środkowy wers strofy pierwszej rymuje się z pierwszym i trzecim następnej
sceny dantejskie - związek frazeologiczny określający wydarzenia, sceny budzące grozę; makabryczne, koszmarne; najczęściej używany dla nazwania szaleńczego zachowania tłumu ogarniętego strachem, paniką
styl piękny - odmiana gotyku występująca od lat 70. XIV wieku. Inne nazwy - styl dworski, miękki wskazują na jego charakterystyczne cechy, czyli subtelność form, precyzję i skłonność do idealizacji.
wiersz zdaniowy - typ wiersza występujący w polskiej poezji średniowiecznej, oparty na zgodności zdania i wersu
stylizacja - celowe nadawanie językowi cech obcych dla stylu autora, naśladowanie np. stylu historycznego
hymn narodowy - pieśń patriotyczna wyrażająca poczucie jedności i odrębności narodowej, przywiązanie do akceptowanych przez zbiorowość tradycji, wykonywana w sytuacjach uroczystych 
plankt - utwór żałobny wyrażający ból z powodu śmieci bliskiej osoby, w średniowieczu: utwór związany z liturgią Wielkiego Postu, jego treścią jest żal Maryi opłakującej ciało Chrystusa
misterium - gatunek średniowiecznego dramatu religijnego przedstawiający sceny ewangeliczne lub martyrologię świętych
doloryzm - prąd w sztuce, którego głównym motywem był kult Męki Pańskiej i Matki Boskiej Bolesnej
Analizowane teksty
Umberto Eco - Imię róży
fragment I
* świat jako księga pełna niewyczerpanych zasobów symboli
* znak kieruje myśli poznającego ku jakiejś rzeczywistości, która nie jest dostępna w bezpośrednim poznaniu
* konwencja - umowa, dzięki której określone znaki oznaczają jakieś rzeczy
* Jacques Derrida - „Tekst to umowna nazwa dla rzeczywistości, której nie sposób doświadczyć wprost”
* Roman Jakobson - algorytm wypowiedzi literackiej
* semiotyka (semiologia) - nauka o znakach
* znak jako ikona (forma na zasadzie podobieństwa odsyła do pojęcia), indeks (ślad, odsyła do rzeczywistości widzialnej), symbol
* funkcje języka - magiczna (np. Na psa urok!), fatyczna (nawiązanie, utrzymanie kontaktu, zwrócenie na siebie uwagi), impresywna (nakłania do jakiś zadań), ekspresywna (wyrażanie uczuć), informacyjna (informatywna), metajęzykowa (odwołuje się do języka), performatywna („sprawcza”, a pomocą słów zmieniamy rzeczywistość )
fragment II
*dyskurs prawdziwy i kłamliwy (zderzenie tych dwóch aspektów, sposobów pojmowania świata)
*groteska - zdemaskowanie fałszu, próba zrozumienia rzeczy niepojętych
Katedra w reżyserii Tomasza Bagińskiego
* symbol wszechświata, obraz świata
* każdy element coś znaczy
* obcowanie z sacrum, katedra prezentuje ogrom Boga
* złożona z ludzi i „pnączy” (żywokryst), niekończąca się, wciąż się rozrasta i rozbudowuje, czeka na kolejnych
* opozycja światło-ciemność
* przemiana tożsamości
* przybycie do celu, do którego się dążyło, oddanie się wyższej idei
Andrzej Banach: Misterium średniowieczne. Człowiek, który widzi drugi świat.
* kościół jako teatr - pokazywanie cudów, dokonywanie się ich na oczach ludu; wierni mają okazję obcować z drugim światem; przemiana, transgresja, przekraczanie codzienności
Maciej Włodarski - Ars Moriendi
*bliskość śmierci (klęski żywiołowe, epidemie - odzwierciedlenie w modlitwie)
*śmierć jako moment przejścia
*groza i zafascynowanie śmiercią; śmierć jako coś pożądanego
Philippe Aries - Człowiek i śmierć
* związek ze śmiercią „pogańsko-chrześcijańskiego folkloru”
* poradniki „ars moriendi” (sztuka umierania)
* kościół odwołuje się do emocji wiernych i obrazów działających na ich wyobraźnię
Pieter Bruegel - Triumf Śmierci
* wojna ze śmiercią, której nie da się wygrać
* pobojowisko i apokaliptyczny krajobraz
* piekło - piec w centrum obrazu
* zrównanie wszystkich, powszechność śmierci, jej potęga - szkieleciki
Czego tu się bać? - film Małgorzaty Szumowskiej
* zbiór zasad, tego, co „powinno się robić”
* śpiewy nad trumną, detale codzienności, rytuały dla zmarłego, albo nawet bardziej dla jego rodziny
* racjonalizacja
* homo religious, magiczne myślenie
* pogrzeby mają znaczenie spajające ludność
* ludzie pragną dopełnić obrządków, aby potem nie mieć wyrzutów sumienia
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
* apostrofa do Boga - narrator zanosi prośbę do Boga, jak najlepiej, rzetelnie wyłożyć ten temat, prosi o natchnienie
celem tekstu jest przysporzenie Bogu chwały i powiedzenie, że każdy tak czy siak umrze
* Polikarp - wybitny mędrzec odarty ze wzniosłości, tchórzliwy, jest przerażony, nie wie, co robić, zachowuje się głupio
* śmierć - wygląda tak, jak był zwykle w średniowieczu przedstawiana: kobieta (konkretnie mówiąc kobiece rozkładające się zwłoki)
* połączenie komizmu z grozą, śmieszności z odrazą - groteska
Miron Białoszewski - Wywiad
* trudność życia wiążąca się z rolami, które człowiek musi grać
* lakoniczne, krótkie wypowiedzi, przekomarzanie się ze śmiercią, podmiotowi lirycznemu raczej na niczym nie zależy, nie chce, aby ten dialog był patetyczny, poczucie humoru w trudnych sytuacjach pomaga
* znów groteska - niby śmierć i kara, ale jednak zabawnie
Walka Karnawału z Postem
* karnawał - zabawa, cielesność, tworzenie wspólnoty, rozmowy o polityce
*maski, zakryta twarz - zyskanie anonimowości, nadanie nowej tożsamości, nic nie jest dziwne =, można odegrać osobę, którą się czuje, pozwala być sobą
* homo ludens - człowiek bawiący się
* film Belle Epoque: uJAwnienie, Violetta - spektakl, gender, na pograniczy płci, odgrywa zachowania hetero normatywne; transgenderyzm - upodobanie do odgrywania ról publicznie przebierając się  kogoś innego
* Bachtin - „Póki trwa karnawał nie ma innego życia”
* tekst Bachtina o karnawale - powaga i śmiech współistnieją, ale nie łączą się ze sobą, groteska jako kapryśne połączenie różnych elementów, motyw „świata na opak”, karnawał mówił o tym, o czym kiedy indziej się milczało
Siódma Pieczęć czyli śmierć grająca w szachy w filmie Ingmara Bergmana
* śmierć gra w karty z rycerzem Antoniusem Blockiem (everyman) powracającym z wyprawy krzyżowej, on wie, że umrze, ale nie może poznać odpowiedzi na pytania egzystencjalne (czy Bóg istnieje?)
* Jof, Mia i Mikael - rodzina, która została ocalona, są czyści i niewinni, kochający i dobrzy, w jasnej tonacji 
* film przedstawia epokę średniowiecza, która po brzegi wypełniona śmiercią sprawiała, że ta była codziennością każdego człowieka
* Kościół wywołuje w ludziach strach przed karą za grzechy (Europa w obliczu zarazy), publiczne egzekucje, palenie niewinnych na stosie
* świat pełen przemocy i agresji zbliża do zagłady
* dualizm świata - dobrzy i źli bohaterowie, noc i dzień, czasem czarne, a czasem białe morze, dwoistość świata ujęta metaforycznie
* finał - dans makabr, czyli taniec śmierci; gdy ona przychodzi bohaterowie rozumieją, że nadszedł ich czas i przyjmują to ze spokojem, godnie, dla każdego jest to bardzo intymne przeżycie
Legenda o Świętym Aleksym
* tekst hagiograficzny
* etapy na drodze do świętości
* list, w którym Aleksy opisuje swoje życie - pozwala na ujawnienie po śmierci, zaświadcza o świętości
Boska Komedia Dantego
* uważana jest za syntezę kultury i filozofii średniowiecza
* strukturę poematu wyznacza wyobrażenie poety o zaświatach - Piekle, Czyśćcu i Raju, taki jest też podział tekstu
* w swoim tekście narrator wędruje od poznania wszystkich ludzkich grzechów, przez oczyszczenie, pokutę, do poznania boskich tajemnic - stanu wiecznego szczęścia
 Podsumowanie
a) Główną zasadą średniowiecznej sztuki była alegoria. Istniało przekonanie, że wszystko, co zmysłowe, jawne i ludzkie, ma sens i wartość tylko wtedy, gdy wskazuje na to, co ponadzmysłowe, ukryte, boskie.
b) Miłość dworna była czymś między zakochaniem a flirtem. Cechowały ją: zabawa, szczerość, bogactwo, dworność, młodość, wstyd i obmowa.
c) Dualizm był podstawową kategorią średniowiecza. Wyobraźnia człowieka średniowiecznego opierała się na antynomiach: niebo - ziemia, dusza - ciało, Bóg - Szatan, dobro - zło.
d) Krzyż i miecz były symbolami określającymi kształt kultury średniowiecza: kościelnej i rycerskiej. Wytwory tych dwóch ośrodków kulturowych to święty, asceta oraz rycerz, władca.
e) Kult maryjny. Maryja jako estetyczny wzorzec piękna. Na taki sposób przedstawiania Madonny wpłynęły pisma teologiczne. Zgodnie z myśleniem średniowiecznym piękno zewnętrzne było odbiciem jej piękna duchowego.
f) Katedra - znak kultury materialnej i duchowej, wyraz średniowiecznej ideologii


SENTENCJE

Ubi est, ubi sunt (łac. ‘gdzie jest, gdzie są’) – motyw poszukiwania dusz w zaświatach
Ad maiorem Dei gloriam (łac. ‘na większą chwałę Bożą’)
Ora et labora (łac. ‘módl się i pracuj’) – motto reguły benedyktyńskiej
„Kto Boga posiada, szczęśliwy jest” – św. Augustyn
„Miłość Najwyższego Dobra czyni ludzi dobrymi” – św. Tomasz z Akwinu


źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP

Komentarze

  1. Wszystko pięknie opisane, jestem bardzo wdzięczna! Na pewno przyda się do nauki.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz