Pozytywizm
Słowa klucze: szkolnictwo, racjonalizm, kapitalizm, marksizm, filozofia pozytywna, pragmatyzm, etos pracy, realizm, utylitaryzm, postęp, cywilizacja, tolerancja, liberalizm, demokratyzm, solidaryzm społeczny, optymizm, antyfeudalizm, krytyka zacofania, patriotyzm, szkoła główna, inteligencja, czasopiśmiennictwo, cenzura (język ezopowy)
Ważne pojęcia: mimetyzm, tendencyjność, dydaktyzmWażne motywy: postęp, nauka, wieś, chłop, społeczeństwo, emancypacja kobiet, historia, praca, asymilacja żydów, idealizm, utopia, miasto, kupiec, filantropia
POZYTYWIZM NOTATKI
* jako epoka
funkcjonuje tylko w Polsce, na świecie – realizm, naturalizm
* rozpoczyna się
od klęski powstania styczniowego w 1864, wygasa w początku lat 90.
* „powieść to
zwierciadło przechadzające się po gościńcu” – odbicie życia, łatwiejsze utożsamianie
się czytelnika z bohaterem, prawda, rzeczywistość, szczegóły, detale,
realistyczny opis, obiektywizm, fikcja, w którą czytelnik od razu wierzy,
ukazywanie pewnych mechanizmów, naturalizm – drobiazgowy opis rzeczywistości,
pokazywanie również rzeczy niezbyt ładnych i przyjemnych
FILOZOFIA POZYTYWNA
1) August Comte (1798-1857)
przedmiot badań
filozofii – coś, co istnieje fizycznie, odwoływanie się wyłącznie do faktów,
religia ludzkości, ludzie są nieświadomi praw rządzących ich światem i z tego
wynikają ich krzywdy, trzeba zbudować system społeczny oparty na zasadach
naukowych
2) John Stuart Mill (1806-1873)
wiedza –
samodoskonalenie się, przyjemności duchowe, każdy żyje dla innych – altruizm,
sensowne działanie, „Niezadowolony Sokrates ma się lepiej niż zadowolony
głupiec”, czyn etycznie słuszny ma przynieść szczęście większej ilości
ludzi, utylitaryzm – należy oceniać czyny pod względem ich skutków,
człowiek ograniczony jest przez prawo i krzywdę drugiego człowieka oraz własną
godność
3) Herbert Spencer (1820-1903)
to, co możemy
powiedzieć o świecie przyrody możemy również odnieść do ludzi, działanie
moralne = naturalne, ewolucjonizm, organicyzm (społeczeństwo
- organizm), użyteczność człowieka
Publicysty pozytywistyczne w polskiej
prasie
Aleksander
Świętochowski „My i Wy”
MY – młodzi,
gniewni, emocjonalnie podchodzący do wygłaszanych tez, chcący pola do popisu,
ustępowania innych z drogi, pragną pracy, kontroli, nauki, każdy zobowiązany
jest do działania, otwarcie wyrażają swoje przekonania, mówią głośno – NIE
WY – starzy,
liczni, skrępowani zasadami i schematami, związani z przeszłością, gnuśni,
statyczni
Feminizm – o wychodzeniu ze ściany…
(emancypacja kobiet)
I fala feminizmu
do 1949 – równość
II fala
feminizmu do lat 70 – różność (kobiety są inne, ale ta inność daje siłę,
kobieca tożsamość)
III fala
feminizmu – różnorodność
Bolesław Prus -
„Emancypantki”
M. Bogucka -
„Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po XXI wiek” – świat:
wywrotowość, przemoc, demonstracje, radykalne działania, aby można było być
zauważonym, na granicy prawa; Polska: Związek Równouprawnienia Kobiet, kobieta
dążąca do swoich praw będąc jednocześnie patriotką, chęć bycia obywatelką,
Eliza Orzeszkowa
– „Kilka słów o kobietach” (1870) – istoty ludzkie, ale niepełnoletnie, lalka,
kwiat, anioł, żona, matka, gospodyni, płeć piękna
Kinga Dunin
(ur. 1954) - „Szpinak” (tekst
publicystyczny) – prosty, potoczny język, odwołania do znanych kodów
kulturowych, subiektywny charakter wypowiedzi, podkreślanie własnego „ja”,
stereotypy i ich łamanie, pytania retoryczne, „my”, zwykłe kobiety zarzucają
feministkom, że nie szanują pracy w domu, szpinak – pozycja kobiety w społeczeństwie,
model życia, sfera domowa, przynależy życiowo kobietom, ewaluacja znaczenia w
społeczeństwie, jest wartościowy, ale mało kto go docenia; kobieta lubi
szpinak, kobieta powinna lubić szpinak, mężczyźnie nie wypada lubić szpinaku,
szpinak nie jest czymś wyrafinowanym
Społeczeństwo jako organizm
Jan Bachórz (ur.
1934) – organicyzm (za Herbertem Spencerem), społeczeństwo – organizm
(współdziałanie, dbanie o wszystkie organy jednakowo, poczucie wspólnotowości),
organ I – klasa społeczna, organ II – organizacje religijne, praca
organiczna, praca u podstaw – „oświecanie” warstw niższych (problem:
równość-nierówność)
WAŻNE POJĘCIA I DEFINICJE
asymilacja – inaczej proces wchłonięcia do społeczeństwa
odrębnej kulturowo ludności
mowa ezopowa – treść wypowiedzi zostaje zasugerowana w sposób
pośredni, autor używa symboli, alegorii, analogii, często stosuje
przemilczenia, nazwa pochodzi od starożytnego bajkopisarza Ezopa, który do
swoich utworów wprowadzał postacie zwierzęce, aby opisać ludzkie wady, pisarze
pozytywistyczni chętnie posługiwali się mową ezopową – była ona czytelna dla
odbiorców ich utworów, a nie budziła czujności cenzury
naturalizm – prąd artystyczny, który zakładał, że życie
człowieka jest zdeterminowane m.in. przez pochodzenie, środowisko, moment
historyczny, a także przez to, że człowiek jest istotą biologiczną, ulegającą
popędom, naturaliści za wszelką cenę dążyli do prawdy, odsłaniali także rzeczy
złe czy odrażające
LITERATURA ŚWIATOWA
Honore de Balzac (1799-1850) – „Ojciec Goriot” – bohater staje się
bardziej wiarygodny przez szczegółowy opis przestrzeni, tworzenie bardzo
namacalnego fikcyjnego świata, opis postaci (pani Vauquer) – bezlitośnie obnaża
wady sylwetki, obrazowe porównania, zmysł wzroku, narrator – obserwator, wszechwiedzący,
Fiodor Dostojewski (1821-1881) – „Zbrodnia i Kara” – powieść
realistyczna, moralność, pułapki racjonalnego myślenia, „ludzcy” bohaterowie,
wiele monologów, polifoniczność – wielogłosowość, kobiety – osoby zdolnego
największych poświęceń, bohaterowie mający wady i zalety, narrator ich nie
ocenia, każdy przedstawia swój świat; główny bohater – Raskolnikow, jego
artykuł – podział ludzi na zwykłych i niezwykłych, jednostka czasem może być
wyeliminowana, aby świat mógł iść do przodu, chęć tworzenia własnej tożsamości,
historiozofia; Petersburg – miasto półwariatów, KONTEKST – „Zbrodnia i Kara”
według Dumały – zaburzona chronologia, budowanie napięcia, zbliżenia na
oczy, ludzie-zwierzęta, emocje bohaterów, przestrzeń miejska podkreślająca
samotność bohaterów, relacje opierające się na podglądaniu (voyeryzm), tajemniczość, oniryzm, Arkadiusz Swidrygajłow – starsza
wersja Raskolnikowa, sobowtór – bardzo podobny, ale podejmujący inne decyzje, w
książce: przedmiotowy stosunek do kobiet, samobójstwo, kwestionowanie prawdy na
temat życia pozagrobowego, uważa, że wolno wszystko; Porfiry Pietrowicz –
gracz, prowokuje chcąc wydobyć prawdę, kwestionuje fakty, profesjonalista;
Sonia – amo ergo sum (kocham, więc jestem); Siemon Zachardowicz Marmiaładow –
inteligencja i szaleństwo, „bydlęcy charakter”, pijak, doświadczenie nędzy;
LITERATURA POLSKA
Eliza Orzeszkowa (1841-1910) – „Nad Niemnem” – czas akcji: VI-VIII
1886, miejsce akcji: Korczyn (dwór Korczyńskich – Benedykt + Emilia, ich syn -
Witold) oraz zaścianek Bohaterowiczów (dom zubożałej szlachty, Jan
Bohaterowicz), Witold – student szkoły rolniczej, jest blisko ludu, zauważa
wartość pracy, kształci warstwy chłopskie (działalność oświatowa, praca u
podstaw), użyteczny dla innych; Benedykt – rozczarowany romantyzmem, stara
się zrozumieć Witolda, w którym widzi siebie; Zygmunt – obywatel świta,
kształcony za granicą, otwarty, konsekwentny, używa francuskiego, spokojny, ma
szacunek do matki, umie ubrać w słowa to, co chce przekazać, poetycki język,
używa metafor, obojętny na tradycje, chce żyć w cywilizacji, woli luksus,
ciekawy świata, szuka nowych wrażeń; pani Andrzejowa – wykształcona, patriotka,
heroizuje swojego męża (Stanisław, brat Benedykta, zginął w powstaniu), chce by
syn kontynuował życie ojca, nie chce obcości w swojej ziemi, odwołuje się do
obrazów biblijnych
Maria Konopnicka (1842-1910) – „Mendel Gdański” – relacja inny
(kategoria neutralna), obcy (w pewien sposób zagrażający) a wspólnota; KONTEKST
– „Ponowoczesność jako źródło cierpień” Zygmunt Bauman – dwie strategie
postępowania z obcym – antropofagiczna
(„pożeranie” obcych, upodabnianie do wspólnoty, jeżeli stanie się jednym z nas
zaakceptujemy go) oraz antropoemiczna
(wyrzucenie poza obręb wspólnoty, wyśmiewanie), czasem jeszcze – „oswojony
dziwak”, chronienie odmieńca; Mendel Gdański – poważny, cieszył się życiem,
dobry obserwator, oswojenie przestrzeni, spokój, opieka nad wnukiem, wierzył w
dobro ludzi, potem – rozmowa z zegarmistrzem, jego nieracjonalne argumenty („za
to, że żydy”, „bo są obcy”, absurdalne zarzuty), Mendel denerwuje się niczego
nie rozumiejąc i oburzony tym, co słyszy próbuje to odpierać, Mendlowi zostało
zabrane to, co było dla niego ważne – miłość do miasta, to na czym budował
tożsamość
Bolesław Prus (1847-1912) – „Lalka”
Kim jest
Wokulski? (portret wielokrotny) –
wariat, buntownik, skryty i dumny, szkoła główna, uczestnik powstania, były
subiekt (rozmowy przy piwie), obiekt plotek, ambiwalentne uczucia, podobieństwo
(salon), romantyk i pozytywista, człowiek czynu, człowiek bez miejsca, gonienie
za mrzonkami, melancholik (dwoistość natury), zuchwały dorobkiewicz, ale też
interesujący gdy salon zaczyna o nim mówić (Izabela o Wokulskim – pożądanie mimetyczne, czyli pożądanie
osoby pożądanej przez innych), smutny, piękny, godny współczucia (pani
Stawska), przyjaciel, ale jego postępowanie jest czasem trudne do zrozumienia
(Rzecki, jego „opiekun”), ogarnięty manią bycia użytecznym, chce pomagać, ale
nie wie co ze sobą zrobić, KONTEKST: Czesław Miłosz „Hymn o Perle”
Lalka – forma
zaklęta na obraz i podobieństwo człowieka – topos theatrum mundi
(wydarzenia jak na scenie, sztuczność, voyeryzm),
proces o lalkę, pozycja kobiety w społeczeństwie, marionetki Rzeckiego
(metafora ludzkiego życia, człowiek odgrywający nie do końca ustaloną przez
niego rolę, Deus ridens – Bóg
śmiejący się), opis Eweliny przez prezesową, postać Izabeli (KONTEKST – Bolesław
Leśmian „Panna Anna”, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Umarła Lalka”) –
atrakcyjna, robi wrażenie, wywołuje podziw, umie grać całym ciałem, wywołuje
skrajne uczucia, zmienność, sny o Wokulskim, posąg Apollina – tylko wtedy jest
szczera, na posąg rzutuje swoje projekcje, skrywa swoje fantazje, ale przy
posągu może ściągnąć maskę, pigmalionizm (Pigmalion
– król, który wyrzeźbił posąg kobiety (Galatei) i się w niej zakochał)
Topos arkadii – Zasławek utopią czy miejscem realistycznym?
SENTENCJE
„Powieść to jest zwierciadło, które
obnosi się po gościńcu” – Stendhal
„Im doskonalsza jednostka, tym
doskonalsze społeczeństwo” – Bolesław Prus
„Chodząc po ziemi, trzymać głowę w
niebie” – Bolesław Prus
„Trzeba z żywymi naprzód iść, / Po
życie sięgać nowe” – Adam Asnyk
„Każda epoka ma swe własne cele / I
zapomina o wczorajszych snach” – Adam Asnyk
„Ale nie depczcie przeszłości
ołtarzy, / Choć macie nowe, doskonalsze wznieść” – Adam Asnyk
„Pójdź dziecię! Ja cię uczyć każę!”
– Maria Konopnicka
„Gloria victis. Chwała zwyciężonym”
– Eliza Orzeszkowa
„Sztuka wojenna także na fortelach
polega” – Henryk Sienkiewicz
„Ku pokrzepieniu serc” – Henryk
Sienkiewicz
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z języka polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz