Romantyzm
Dewiza epoki: "Miej serce i patrzaj w serce"
Czar trwania: pierwsza połowa XIXw.
Ważne pojęcia: prowidencjalizm, indywidualizm, mesjanizm, winkelriedyzm, prometeizm, walenrodyzm, orientalizm, werteryzm, bajronizm, bohater romantyczny, miłość romantyczna, oniryzm, martyrologia, metafizyka, synkretyzm
Ważne motywy: bunt, walka, powstanie, ojczyzna, naród, wybitna jednostka, wolność, rewolucja, miłość, cierpienie, natura, orient, ludowość, podróż, pielgrzym, poezja, poeta wieszcz, historia
NOTATKI
* pierwsza
połowa XIX w.
*
przeświadczenie o przewadze ducha nad materią, indywidualizm i subiektywizm w
ujmowaniu świata, dążenie do poznania tajemnic bytu, wyobraźnia, geniusz,
powrót do ludowości i regionalności, czerpanie z folkloru, bunt przeciwko
regułom przyjętym przez poprzedników
SENTYMENTALIZM - pomost między oświeceniem a romantyzmem
* literatura
sentymentalna miała wzruszyć czytelnika, ceniła wrażliwość
* uczucie –
narzędzie poznawania świata
* tematyka
utworów: człowiek i jego indywidualne doświadczenie, swojska, rodzima przyroda
* twórcy: Franciszek
Karpiński – „Do Justyny. Tęskność na wiosnę”, „Laura i Filon”
WAŻNE POJĘCIA I DEFINICJE
bajronizm – model bohatera romantycznego G.G. Byrona, bunt, wyalienowanie, indywidualizm, rozdarcie wewnętrzne, dwuznaczność moralna, skłonność do zemsty
dramat romantyczny – do jego charakterystycznych cech należą: swoboda kompozycji, epizodyczna konstrukcja akcji, której skutkiem jest rozbicie spójności czasowej i zmiana miejsca wydarzeń, włącznie w strukturę dramatyczną elementów epickich i lirycznych, mieszanie wątków i wydarzeń realistycznych z fantastycznymi, połączenie różnych kategorii estetycznych (tragizm, humor, patos, groteska), splatanie scen monumentalnych z kameralnymi, niejednolity styl wypowiedzi scenicznych
dramat romantyczny – do jego charakterystycznych cech należą: swoboda kompozycji, epizodyczna konstrukcja akcji, której skutkiem jest rozbicie spójności czasowej i zmiana miejsca wydarzeń, włącznie w strukturę dramatyczną elementów epickich i lirycznych, mieszanie wątków i wydarzeń realistycznych z fantastycznymi, połączenie różnych kategorii estetycznych (tragizm, humor, patos, groteska), splatanie scen monumentalnych z kameralnymi, niejednolity styl wypowiedzi scenicznych
epistemologiczny – dotyczący sposobów, granic, kryteriów ludzkiego
poznania
fantazmat romantyczny – projekt zakorzeniony w podświadomości
zbiorowości, niemożliwy do wykonania
konwencja artystyczna – wypracowany w praktyce artystycznej zespół
zasad, które sprawiają, że tekst powstały według nich jest uznawany za dzieło
sztuki
konwencjonalizacja – eksploatowanie ciągle tych samych konwencji
artystycznych, prowadzące do ich zbanalizowania, pozbawienia znaczeniowej
wartości
książki
zbójeckie – czytelnik tak silnie
ulega lekturze, że staje się posłuszny jej wskazaniom, pod jej wpływem zmienia
swoje życie, poszukuje książkowego ideału, ta pogoń za doskonałością kończy się
zwykle nieszczęśliwie ze względu na rozbieżność między światem dzieła a dalekim
od literackiego wzoru światem realnym
irracjonalizm – pogląd filozoficzny, uznający, że rzeczywistość
jest niedostępna poznaniu racjonalnemu, wartość najwyższą przypisujący
pozarozumowym środkom poznawczym
melancholia – „nadmiar człowieczeństwa”, zamyślenie,
autorefleksja, statyczność, specyficzna wrażliwość, przygaszenie, smutek,
izolacja, kontemplacja, odrealnienie, spowolnienie, zatrzymanie (film reż. Lars
von Tier)
mesjanizm – postrzeganie Polski jako narodu wybranego,
mającego do wykonania ważną misję
mistycyzm – doświadczenie jednostkowe polegające na
bezpośrednim, ponadzmysłowym kontakcie z rzeczywistością pozamaterialną i/lub
transcendentną, przeżycia takie mogą się wyrażać w postaci objawień,
iluminacji, wizji, proroctw, przez romantyków kojarzone z szaleństwem, stanami
patologicznymi, snem oraz twórczością literacką
mirza – szlachcic tatarski, dawnej też tytuł książęcy,
przewodnik krymski, bohater sonetów Adama Mickiewicza
ontologiczny – odnoszący się do charakteru i struktury/formy
istnienia, bytu
prowidencjalizm – pogląd uznający opatrzność za siłę kierującą losami ludzi i świata
podróż romantyczna – ważny temat literacki i gatunek piśmiennictwa romantycznego, bardzo popularny ze względu na metaforyczne przedstawienia losu ludzkiego jako wędrówki
podróż romantyczna – ważny temat literacki i gatunek piśmiennictwa romantycznego, bardzo popularny ze względu na metaforyczne przedstawienia losu ludzkiego jako wędrówki
romantyczny
bunt – przejaw indywidualizmu
typowego dla epoki, łączony z działaniami wybitnej jednostki, która w imię
miłości, wiary, wolności i czynu buntuje się przeciwko prawom boskim i ludzkim
romantyczna
frenezja – sposób kreowania
świata przedstawionego przy użyciu elementów grozy, makabry, obłędu
romantyczny
orientalizm – uzewnętrznione w
literaturze romantycznej zainteresowanie i fascynacja kulturą wschodnią
(arabską, hinduską, chińską, japońską), wykorzystanie wiedzy orientalnej i
doświadczeń podróżniczych jako inspiracji poetyckiej
sonet – utwór liryczny, czternastowersowy, podzielony
na cztery strofy (dwie czterowersowe mają charakter narracyjny lub opisowy,
dwie ostatnie, trzywersowe, są utrzymane w tonacji lirycznej lub
refleksyjno-filozoficznej)
symfilozofia – pojęcie stworzone przez niemieckiego poetę i
prozaika Novalisa na określenie nowego narzędzia poznania: połączenia poezji i
filozofii; Fryderyk Schegel uważał, że poezja jest językiem boskiego
objawienia, przypisywał jej moc i wartość rewelatorską, co zbliżało ją w
odczuciu romantyków do religii i filozofii
synkretyzm – połączenie, zespolenie różnych odmiennych,
czasem nawet sprzecznych elementów
winkelriedyzm – romantyczny nurt ideowy, którego nazwa pochodzi
od nazwiska Arnolda Winkelrieda, którego legendarny czyn stał się dla wielu
osób inspiracją, u Słowackiego podkreślał sens walki czynnej, aktywnego
działania
wzniosłość – kategoria estetyczna realizująca się przez
prezentację w dziele sztuki rzeczy i zjawisk wielkich i niezwykłych; wiąże się
z wywoływaniem podziwu, zdumienia, czasem przerażenia; szczególnego znaczenia
nabrała w romantyzmie
virtus – jedno z pojęć wyrażających ideał moralny
Rzymian; oznacza postawę godną męża, pozwalającą sprostać wyższym wymaganiom,
szlachetność, przedsiębiorczość, determinację, energiczność, a także męstwo,
pogardę do śmierci i bólu, postępowanie heroiczne, gotowość do realizacji
szlachetnych celów
cnota – najwyższe dobro, od którego zależy szczęście
człowieka, wypływa z postępowania zgodnego z prawami natury
Towarzystwo
Filomatów – tajny związek
patriotyczny o charakterze koła naukowego założony przez studentów Uniwersytetu
Wileńskiego (m.in. Adama Mickiewicza); za cel obrano sobie formację charakterów
i sumień,
TWÓRCY I DZIEŁA, KONTEKSTY
Capar David Friedrich (1774-1840) – obrazy, wzruszanie, nostalgia – wspomnienie i
nadzieja – marzenie, siły przyrody, człowiek mały wobec świata, panteizm,
Adam Mickiewicz (1798-1855) – „Oda do młodości (starzy –
krótkowzroczni, ograniczeni, zmęczeni życiem, młodzi – pełni energii,
potrafiący dostrzec więcej, pokonują słabości; braterstwo, ruch, nadzieja,
idealizm, bunt); „Romantyczność” (motto: „Zdaję mi się, że widzę. Gdzie?
Przed oczyma duszy mojej.” wnętrze bohatera, psychologizacja, noc, sen, inne
widzenie świata, rozumienie („I see”), ważni bohaterowie liryczni: Karusia – nie może
pogodzić się ze stratą ukochanego, samotna, szalona, wystawiona na pośmiewisko,
starzec – racjonalista, skoro nie wiedzę, tego nie ma); „Dziady cz. II”
– Zosia (dziewczyna), duchy lekkie, duch złego gospodarza, widmo – podąża za
dziewczyną; „Dziady cz. IV” – Ksiądz (dociekliwy, ciekawy, chce pomóc,
racjonalny), Pustelnik (samotnik, upiór, przychodzi z zaświatów – nekia != katabaza, dąży do powrotu,
szaleniec, kieruje się uczuciami), rodzaje śmierci wg Pustelnika – fizyczna, z
miłości (ale tylko jednego z kochanków), wieczna, 3 jedności, godziny miłości,
żałoby, przestrogi, Gustaw-Pustelnik imituje samobójstwo wbijając sztylet w
brzuch; Dziady cz. III” – Gustaw -> Konrad, misja wyzwolenia pewnej
zbiorowości, nowa tożsamość, idea miłości -> idea ojczyzny, wątki
patriotyczne, opowieść Jana Sobolewskiego, mesjanizm, Wielka improwizacja,
odbiorca – Bóg, tematyka: niewystarczalność języka, wyjątkowość poety,
nieśmiertelność, tworzenie, Deos
Absconditus, „kocham cały naród i cierpię”, prometeizm, lucyferyzm,
konteksty – film „Lawa” Konwickiego, Pidżama Porno – „Bal u Senatora”; „Matka
Polka” – liryka inwokacyjna, „O matko polko! Źle się twój syn bawi!”,
wychowywanie do samotności, dla świata, hartowanie, kształtowanie siły, porównanie
do Matki Boskiej – nie tylko ci, którzy giną cierpią, „Sonety Krymskie”
– podróż – płynięcie przez step, odrealnienie, orientalizm, wchodzenie wgląd
krajobrazu, nagromadzenie środków stylistycznych, motyw gór, poezja ruin, homo viator, turysta, włóczęga a
pielgrzym, docieranie przez podróż do własnego wnętrza; „Pan Tadeusz”-
wyidealizowany obraz Soplicowa, topos arkadyjski, mit raju utraconego, archetyp
domu – kąt na ziemi, pierwszy świat, mikrokosmos, Jacek Soplica (Robak) –
nieszczęśliwie zakochany, tęskni, zastrzelił Stolnika, bo nie mógł pogodzić się
ze stratą ukochanej, awanturnik, podróżnik, emisariusz, alkoholizm, piętno zdrajcy,
walka za kraj, dla ojczyzny, od spraw prywatnych do spraw narodu, oddaje się
idei, jednostka nieprzeciętna, niezrozumiany przez innych, ukrywa się, Zosia
(młoda, „jeszcze niewinna”, beztroska, spontaniczna, naturalna) a Telimena
(doświadczona, budząca szacunek, przebiegła, urodziwa, elegancka, dama,
opiekuńcza, zna się na wszystkim, dobrze wykształcona, umiejąca prowadzić
rozmowę, zależy jej na opinii innych), szlachta – bohater zbiorowy, Pan Tadeusz
jako epopeja narodowa – historia, cechy polaków uchodzące za narodowe,
tradycje, zwyczaje, naród w przełomowym momencie; „Liryki lozańskie” –
natura, ruch, uczucia człowieka, płyniecie – zdolność do zmian, jedyne co
trwałe
Halina Krukowska – „Noc romantyczna”, fragment
– Mickiewicz w „Romantyczności” i „Dziadach cz. II, IV” waloryzuje nocne sfery
egzystencji jednostkowej, usiłuje uchwycić to, co nieprzejrzyste, tajemnicze,
przedstawia noc jako graniczny moment egzystencji, pokazuje też bezradność
poznawczą oficjalnych i uznawanych za niepodważalne sposobów poznania,
reprezentowanych przez „szkiełko i oko”, sen jest też mową pozazmysłowej strony
duszy, wtajemnicza w wyższe prawdy bytu, oznacza docieranie do ich tajemnic; istota
egzystencji ludzkiej ukrywa się po zaciemnionej jej stronie
Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)
– „Cierpienia Młodego Wertera”
– powieść epistolarna (w listach), opisy przyrody odzwierciedlającej uczucia
Wertera, zachwyca się nią i z nią utożsamia, Werter a zły humor – sprawia, że
inni też czują się niedobrze, wynika z lenistwa, samobójstwo w oczach Alberta –
czyn nierozsądny i bezsensowny, dowód słabości, łatwiej umrzeć niż żyć w bólu,
tchórzostwo, złe niezależnie od powodu, samobójstwo w oczach Wertera – może być
słuszne, to czasem odwaga, sposób na nieuleczalną chorobę, zakończenie
cierpień, Weltschmerz – ból istnienia, Werter w zależności od uczuć w danej
chwili może być każdym, „wy ludzie” – nie czuje się przywiązany do ogółu,
usilnie chce być jakiś, jest sam przeciwko reszcie świata, zakochanie Wertera –
idealizowanie, ubóstwianie, traktowanie Loty jako istoty wyższej, tęsknota,
uzależnianie od niej nastroju, stawianie jej dobra ponad swoje, obsesyjne
powtarzanie tej samej kwestii, tracenie panowania nad sobą, poczucie harmonii,
zazdrość, deprecjonowanie poprzednich związków, nadawanie sensu życiu, czczenie
wstążki
Roland Barthes (1915-1980) – „Fragmenty dyskursu
miłosnego” – człowiek kocha
miłość, wyobrażenie o osobie a nie osobę, wszystkich innych uważa za
„ustawionych”, nie może znaleźć dla siebie miejsca, co robić? jak się zachować?,
ważny kontakt fizyczny, poczucie nieobecności, podmiot miłosny sam nie może
napisać powieści miłosnej, życie – tułaczka od jednej miłości do drugiej,
spotkanie z ukochanym – święto, szaleństwo, przedmiot dotykany przez ciało
ukochanej staje się święty
„Faust” –
Mefistofeles – pewny siebie, ironista, Bóg nie traktuje go poważnie, Faust –
uczony, ale nie powiodło mu się zgłębianie istoty świata, przez to ma wrażenie,
że udaje, studiowanie zabiło w nim radość życia, postawa za Sokratesem „wiem,
że nic nie wiem”, zaczyna zajmować się magią, chce być twórcą, zacząć
prawdziwie żyć, wg Pana wierny sługa, wg Mefistofelesa grzesznik, jednostka
nienormatywna, łatwy cel, ciekawy, chętny do eksperymentowania, szukający, w
ciągłym ruchu, zabierze mu duszę, gdy on będzie chciał, żeby chwila trwałą
wiecznie
Juliusz Słowacki (1809-1849) – „Kordian” – nieszczęśliwa miłość do
Laury, próba samobójcza, poszukiwanie idei, smutek, ból istnienia, chaos
wewnętrzny („tysiąc rządz, tysiąc uczuć, tysiąc uwiędłych liści”), myśl
przewodnia – „Polska Winkelriedem Narodów”, chęć poświęcenia, rozmowa z chmurą
na szczycie góry, budowanie tożsamości, melancholia, Kordian chce zabić cara,
towarzyszą mu Strach i Imaginacja, rozmawia ze samym sobą, klęska, ale może
zwycięstwo – zdolność do powstrzymania się, niedokonania złego czynu; „Listy
do matki” – (list z jednej strony niweluje dystans, a z drugiej podkreśla
jak bardzo jest się daleko) sprawozdanie z podróży, zachwyt światem,
analizowanie własnych uczuć, intymne wyznania, rozpamiętywanie wspomnień,
doznań estetycznych, kreowanie wizerunku matki przez włączenie jej w list,
szczerość a teatralizacja, widziałem, ale nie da się tego opisać, pluralis maiestatis – liczba mnoga
użyta, aby podkreślić szacunek do drugiej osoby
Zygmunt Krasiński (1812-1859) – „Nie-boska komedia” – dramat rodzinny,
mąż – człowiek z przeszłością, poeta (używa innego dyskursu), chcąc szczęścia
jest wiecznie nieszczęśliwy, skazany na ciągłe niespełnienie, żona – konkretna,
praktyczna, brak porozumienia, dziecko – Orcio – inny od reszty, wyjątkowy,
spogląda w samego siebie, nadmiernie refleksyjny
Cyprian
Kamil Norwid (1821-1883) – studia
artystyczne, nieszczęśliwa miłość, podróże, które kształcą, trudy życia:
więzienie, choroba, bieda, brak zrozumienia, melancholik, umiera w przytułku
dla ubogich, jest związany z awangardyzmem, wykracza poza epokę romantyzmu,
jest w jego poezji też trochę realizmu (konkretność przestrzeni), symbolizmu (obrazowość),
parnasizmu (precyzja, estetyczność formy) i modernizmu (nowatorski sposób
zapisu), jest prekursorem wiersza wolnego w poezji polskiej, jego poetyka jest
oryginalna, stosuje niedopowiedzenia, ironię, aluzje, symbole, maskę i kostium,
pełno w jego utworach milczenia, prawdy, samotności, zwraca uwagę na
niedoskonałość świata, jego próżność, mówi o misji twórcy; „W Weronie” –
nawiązanie do „Romea i Julii”, gruzy rodów, które żyły w niezgodzie, natura,
ludzie – kamienie, konflikt między uczuciem a rozumem, „Larwa” – metafora
ludzkości, „Sfinks”, „*** (Rzadkim jest, arcyrzadkim człek)” – wiersz o
mówieniu, komunikowaniu się ze sobą, kropki symbolizują ciszę
Poeta wieszcz – artysta, geniusz, duchowy przywódca narodu,
charyzmatyk, indywidualista, człowiek o niezwykłej mocy, potrafiący
przewidywać przyszłość, wadzący się z Bogiem (Adam Mickiewicz, III część Dziadów)
|
Buntownik – czasami zbrodniarz, mściciel, skłócony ze światem,
zdeterminowany w dążeniu do celu (George Gordon Byron, Giaur)
|
Powstaniec – bohater godzący się na ofiarę życia w imię ojczyzny,
niezłomny, wytrwały (Adam Mickiewicz, Reduta
Ordona, Śmierć pułkownika; Juliusz Słowacki,Sowiński w okopach Woli)
|
Spiskowiec – patriota dla dobra ojczyzny przekraczający granice
etyczne (Adam Mickiewicz, Konrad
Wallenrod; Juliusz Słowacki, Kordian)
|
Pielgrzym – człowiek poszukujący swego miejsca na ziemi,
osamotniony wygnaniec tęskniący za ojczyzną (Adam Mickiewicz, Sonety krymskie; Juliusz Słowacki, Smutno mi, Boże!)
|
Nieszczęśliwy kochanek – człowiek wrażliwy, napiętnowany śmiercią, delikatny,
zatopiony w marzeniach, próbujący popełnić samobójstwo, szukający przyczyn
własnego nieszczęścia (Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera; Adam
Mickiewicz, IV część Dziadów)
|
Szaleniec – człowiek przeżywający stany szału, obłędu, oderwany
od rzeczywistości, nadwrażliwy samotnik, zatopiony w marzeniach lub
wspomnieniach, doznający iluminacji, olśnień, popadający w przeciwstawne
stany – ekstazy i apatii (Adam Mickiewicz, IV część Dziadów, Romantyczność)
|
Postać z ludu – człowiek prosty, prawy, wierzący w świat
fantastycznych istot i duchów, wierny tradycji (Adam Mickiewicz, Ballady i romanse, II część Dziadów)
|
Prześladowca – car, jego zausznicy, zdrajcy ojczyzny (Adam
Mickiewicz, III część Dziadów)
|
SENTENCJE
„Nasz naród jak lawa, / Z wierzchu zimna i twarda,
sucha i plugawa; / Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi, / Plwajmy na tę
skorupę i zstąpmy do głębi” – Adam Mickiewicz
„Czucie i wiara silniej mówią do mnie / Niż mędrca
szkiełko i oko” – Adam Mickiewicz
„Młodości, ty nad poziomy wylatuj, a okiem słońca /
ludzkości całe poziomy przenikaj z końca do końca” – Adam Mickiewicz
„Szczęścia w domu nie znalazł, bo go nie było w
ojczyźnie” – Adam Mickiewicz
„Lecz zaklinam – niech żywi nie tracą nadziei / i
przed narodem niosą oświaty kaganiec; / A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
/ jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec” – Juliusz Słowacki
„Chodzi mi o to, aby język giętki / Powiedział
wszystko, co pomyśli głowa” – Juliusz Słowacki
„Cokolwiek będzie, cokolwiek się stanie, / Jedno wiem
tylko: sprawiedliwość będzie, / Jedno wiem tylko: Polska zmartwychwstanie” –
Zygmunt Krasiński
„Polska jest ostatnie na globie społeczeństwo, a
pierwszy na planecie naród” – Cyprian Norwid
„Odpowiednie dać rzeczy słowo” – Cyprian Norwid
„Przeszłość – jest to dziś, tylko cokolwiek dalej” –
Cyprian Norwid
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z języka polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz