Renesans
Dewiza epoki: "Ad fontes" (powrót do życiodajnych źródeł antyku)
Czar trwania: koniec XV w. - XVIw.
Słowa klucze: szkolnictwo, antropocentryzm, indywidualizm, tolerancja, indeks ksiąg zakazanych, mecenat kościelny, radość życia, godność człowieka, języki narodowe, miasto idealne, cnota, fortuna, mecenat świecki (Medyceusze, Akademia we Florencji, nawiązanie do Akademii Platońskiej)
Ważne pojęcia: harmonia, symetria, proporcja, Deus artifex, perspektywa, poeta doctus, wszechstronne uzdolnienie, stoicyzm, epikureizm, koracjanizm, komedia dell' arte, teatr elżbietański, reformacja
Ważne motywy: utopia, arkadia, idealna miłość, idealne państwo, władza, Bóg-artysta
Wzorce osobowe: humanista (człowiek wszechstronnie wykształcony), ziemianin (człowiek rozsądny, zaradny, dobry mąż, ojciec, gospodarz, sąsiad), dworzanin (człowiek szlachetnie urodzony, pełen wdzięku i elegancji), obywatel-patriota, Polak-katolik
RENESANS - notatki
Ważne pojęcia: harmonia, symetria, proporcja, Deus artifex, perspektywa, poeta doctus, wszechstronne uzdolnienie, stoicyzm, epikureizm, koracjanizm, komedia dell' arte, teatr elżbietański, reformacja
Ważne motywy: utopia, arkadia, idealna miłość, idealne państwo, władza, Bóg-artysta
Wzorce osobowe: humanista (człowiek wszechstronnie wykształcony), ziemianin (człowiek rozsądny, zaradny, dobry mąż, ojciec, gospodarz, sąsiad), dworzanin (człowiek szlachetnie urodzony, pełen wdzięku i elegancji), obywatel-patriota, Polak-katolik
RENESANS - notatki
* nazwa „renesans”
jest zapożyczeniem z języka francuskiego (renaissance
- odrodzenie)
* narodził się w Włoszech (XIV w. – pocz. XVI w.);
w Europie Północnej trwał od końca XV w. do XVI w.
* ad fontes – powrót do
życiodajnych źródeł pogańskiego antyku, odrodzenie dawnych cnót i wartości
* nurt filozoficzny: humanizm; Terencjusz:
„Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”
* parenetyczna funkcja literatury, ceniono sztukę retoryki
* epoka odkryć (głównie geograficznych) i
wynalazków (np. 1450 - druk)
* reformacja, czas okrutnych wojen
religijnych
* koncepcja człowieka wszechstronnego
(najpełniej wyraża ją postać Leonarda da Vinci)
* odzwierciedlanie w dziełach kosmicznego ładu, poszukiwanie
harmonii,
idealnych
proporcji
CZŁOWIEK RENESANSU
* zmienność natury (Michel de Montaigne – „O
niestałości naszych postępków” – przypadek, słabości, wewnętrzne sprzeczności,
Erazm z Rotterdamu – „Pochwała głupoty” – złudzenie, szczęście=głupota)
* odkrycia, kolonizacja – chrystianizacja/niewolnictwo,
opłynięcie Ziemi
* godność (Giannozzo Manetti – „O godności i
wspaniałości człowieka”, Giovanni Pico Della Mirandola – „Mowa o godności
człowieka”)
Georges
Poulet (1902-1991) – „Metamorfozy czasu”: „w każdym najmniej znaczącym punkcie przestrzeni
dusza ludzka może stać się dla tej przestrzeni jak gdyby środkiem i posłużyć
się nią jak trampoliną dla osiągnięcia i objęcia wszystkiego”, „człowiek staje
się światem, po prosu zdobywając go”, „znajdujemy się w centrum
nieskończoności, w centrum Boga”
WAŻNE POJĘCIA I DEFINICJE
antropocentryzm – pogląd filozoficzny, według którego człowiek jest
centrum wszechświata, a wszystko, co się wokół dzieje, toczy się ze względu na
niego; interpretacja rzeczywistości z perspektywy doświadczenia ludzkiego
homo faber (człowiek zręczny, majster) – określenie oznaczające człowieka twórcę i
wytwórcę; bywa przedstawiane w opozycji do homo
ludens – człowieka zabawy
kanon – wzór, reguła artystyczna obowiązująca w danym okresie
satyra – utwór literacki ośmieszający lub piętnujący przedstawione w nim zjawiska
pieśń – najstarszy gatunek poezji lirycznej wywodzący się z muzyki, znany już w
starożytnej Grecji, gdzie występował jako element obrzędów, charakteryzuje się
układem stroficznym, rytmicznością i refrenem
epigramat – zwięzły, dowcipny utwór poetycki, zamknięty wyraźną pointą, w
starożytnej Grecji wierszowany napis nagrobny
elegia – w starożytnej Grecji utwór pisany dystychem należący do liryki żałobnej,
nowożytnie – utwór refleksyjny, pełny rozpamiętywania, poruszający problemy
egzystencjalne
oda – utwór wierszowany, stroficzny, pochwalno-panegiryczny lub dziękczynny,
sławiący wybitną postać, wydarzenie ideę
imitatio – łaciński odpowiednik greckiej mimesis,
zasadę naśladowania uznawano za podstawową cechę sztuki i jej główny cel
amplifikacja – figura stylistyczna polegająca na nagromadzeniu wielu zbieżnych określeń
lub zastąpieniu wyrazu określeniem bliskoznacznym, w celu nadania mu
pozytywnego lub negatywnego znaczenia
tren – gatunek poezji żałobnej ukształtowany w starożytnej Grecji, pieśń
wyrażająca żal z powodu czyjeś śmierci, wspominająca czyny zmarłego i sławiąca
jego zalety
literatura oniryczna – występuje w niej motyw snu lub kompozycja
przypomina sen
epicedium – w starożytności pieśń żałobna, później mowa wygłaszana nad grobem lub
utwór pisany na cześć zmarłej osoby
tragizm – nierozwiązywalny konflikt pomiędzy wartościami i koniecznościami
określającymi życie bohatera pozbawionego możliwości dokonania jakiegokolwiek
pomyślnego dla siebie wyboru, wszystkie działania nieuchronnie prowadzą do
katastrofy
TWÓRCY i DZIEŁA
Leonardo da Vinci (1452-1519) – „Człowiek
witruwiański”: rysunek, na którym widzimy dwie postacie człowieka nałożone na
siebie, wpisane w okrąg i kwadrat.
Jan Kochanowski
(1530-1584) – pieśni: przedstawiają obraz renesansowego człowieka –
świadomego własnej podmiotowości, pragnącego się rozwijać, a jednocześnie
znającego swoje ograniczenia; Horacjańskie poglądy przejęte przez
Kochanowskiego – stoicyzm (warunkiem szczęścia jest poddanie się losowi,
zachowanie spokoju w obliczu wszelkich zdarzeń), epikureizm (szukanie szczęścia
w przyjemnościach natury duchowej, umiejętność panowania nad potrzebami),
poczucie umiaru, przekonanie o nieśmiertelności poety; poszukiwanie złotego
środka (aurea mediocritas), będącego warunkiem zadowolenia w życiu, pytania
szczęście (zabawa, zdrowie, miłość, praca, majątek, Bóg), przeznaczenie a
przypadek; treny – nowatorskie pod względem formy i treści, wrażające smutek po
stracie Urszulki, Tren XI, XI – akceptacja i uspokojenie, Tren XIX (Sen) –
kryzys światopoglądowy
Francesco Petrarka
– sonety (poezja zmysłów i namiętności, obraz kobiety realnej i pięknej)
Mikołaj Rej (1505 - 1569) – „Żywot człowieka
poczciwego”: traktat moralistyczny, poradnik dobrego życia, świadectwo
XVI-wiecznych obyczajów
Thomas Morus (1478-1535) – „Utopia” (nierealny
pomysł, ideał społeczeństwa szczęśliwego nieliczący się z rzeczywistymi
możliwościami) – Morus upatrywał przyczyn zła we własności prywatnej, jego
wizja państwa – utopia, w której panuje równość bez względu na pochodzenie i
nie używa się pieniądza, ważnym aspektem koncepcji jest założenie, że wszyscy
kierują się moralnością, panuje tolerancja religijna, ale ateizm jest
zabroniony (natomiast antyutopia przedstawiona jest w dziele George’a Orwell’a
– „Rok 1948”, Orwell przedstawia tam obraz państwa kontrolującego każdy przejaw
wolności człowieka)
Piotr Skarga (1536-1612) – „Kazania sejmowe”:
odwołania do Biblii, wiara w bezpośrednią interwencję Boga w rytm dziejów,
postrzeganie zdarzeń politycznych Polski jako boskiego planu, dzieło służy
pouczeniu i poruszeniu
William Szekspir (1564-1616) – „Makbet” – bohater
tragiczny, pytanie o źródło zła, mechanizm władzy, „Hamlet”
SENTENCJE
Non omnis moriar (‘Nie wszystek umrę’) – maksyma
Horacego o sławie przywoływana przez twórców XVI w.
„Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi
obce” – cytat z Terencjusza, popularny w renesansie
„A niechaj narodowie wżdy postronni znają, / Iż Polacy
nie gęsi, iż swój język mają” – Mikołaj Rej
„Miło szaleć, kiedy czas po temu” – Jan Kochanowski
„Ludzkie przygody / Ludzkie noś; jeden jest Pan smutku
i nagrody” – Jan Kochanowski
„Być albo nie być – oto jest pytanie” – William
Szekspir
„Reszta jest milczeniem” – William Szekspir
„Rzecz źle zaczęta tylko złem się krzepi” – William
Szekspir
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz