Biblia
Słowa klucze: stworzenie świata, apokalipsa, wiara, miłość, cierpienie, sprawiedliwość
Ważne pojęcia: alegoria, symbol, styl biblijny
Motywy biblijne: Stary Testament: Bóg Stwórca, Hiob, oblubieniec i oblubienica (z Pieśni nad Pieśniami), vanitas vanitatum (z Księgi Koheleta); Nowy Testament: Sąd Ostateczny, piekło, niebo i czyściec, kuszenie Chrystusa przez szatana, Chrystus cierpiący za ludzkość (motyw pasyjny), Matka Boska (motyw maryjny)
FRAZEOLOGIZMY WYWODZĄCE SIĘ Z BIBLII
SENTENCJE
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP
Ważne pojęcia: alegoria, symbol, styl biblijny
Motywy biblijne: Stary Testament: Bóg Stwórca, Hiob, oblubieniec i oblubienica (z Pieśni nad Pieśniami), vanitas vanitatum (z Księgi Koheleta); Nowy Testament: Sąd Ostateczny, piekło, niebo i czyściec, kuszenie Chrystusa przez szatana, Chrystus cierpiący za ludzkość (motyw pasyjny), Matka Boska (motyw maryjny)
BIBLIA
święte księgi - mają zbliżyć człowieka do
spraw niewyrażalnych, transcendentnych, wyjaśniają, stanowią podstawę religii,
mają za zadanie spajać wspólnotę, kształtują prawo
creatio ex nihilo
- stwarzanie z niczego
przypowieści (parabole) - opowieści o znaczeniu alegorycznym,
którymi posługiwał się w swoim nauczaniu Jezus, odnajdujemy je w Ewangeliach
Kuszenie w Raju
Biblia - wina bardziej po stronie kobiety, ale mężczyzna nie oponuje, wąż
rozmawia z kobietą, ogród na wschodzie
Koran - szatan prowadzi do tego, że się potknęli, więc nie jest po stronie
ani mężczyzny, ani kobiety
Tora - bardziej podniosły, poważny charakter, krótsza zapowiedź tego, co
się stanie, ogród od dawna
żebro - „ib”, czyli życie à
podkreślenie jedności kobiety i mężczyzny, a nie różnic i nadrzędności
Księga Hioba - cierpienie ma sens?
teodycea - jak
Bóg może pozwolić na istnienie zła
topos unde malum - skąd zło?
*część najstarsza(proza) - rozmowa Boga z Szatanem o Hiobie
*na Hioba spada fale nieszczęść, ale on dalej chwali Boga
*potem ma wątpliwości co do swojej wytrzymałości
*pyta dlaczego, ale nie uzyskuje odpowiedzi
*Hiob nie zapomni o nieszczęściach, ma złe doświadczenia, cierpienia dalej
istnieją w jego podświadomości, nowe dzieci nie mogą wynagrodzić tych, które
zginęły
*żona Hioba - litość, obrzydzenie, pobłażliwość, uważa, że Hiob jest
szalony, jest kimś obok, nie współuczestniczy w cierpieniu, „lepsza”?
*przyjaciele - na początku milczą i jednoczą się z Hiobem w cierpieniu
Psalmy jako gatunek literacki
psalmy -
pieśni religijne, modlitwa
psalterion -
instrument
paralelizm -
powtórzenie, wprowadzenie w ciągu wypowiedzi elementów podobnych kompozycyjnie,
składniowo lub znaczeniowo
werset -
charakterystyczny dla prozy biblijnej odcinek tekstu wyodrębniony graficznie,
stanowiący całość myślową, rytmiczną i intonacyjną
psalm 23 w przekładnie
Kochanowskiego
regularność utworu - harmonia wiary, świata z Bogiem, treść jest bardziej uporządkowana
Psalm Wisławy Szymborskiej
podmiot liryczny - cenzor, bezsilny strażnik, obserwator, chce ująć
wszystko w kadr, donosi na świat natury
natura
|
kultura
|
niepodzielna, brak obcych sfer, nieokiełznana,
ruch i witalizm --> życie
|
człowiek - „tylko to co ludzkie potrafi być prawdziwie obce”, porządkując
przestrzeń wprowadza chaos, próbuje zapanować nad światem
|
Pieśń nad Pieśniami
*zmysłowość, cielesność
*idealizacja, subiektywizm, „piękno leży w oku patrzącego”
*specyficzne wyszukane porównania - ten sam język zakochanych (idiolekt
miłosny, kod), nie ma słów, które są adekwatne, żeby to opisać
*miłość - lek i przyczyna choroby
Erich Fromm - „O sztuce
miłości”
*miłość to sztuka, żeby ją
poznać potrzebne są: teoria, praktyka, zaangażowanie
*wciąż uczymy się jak wyrażać miłość, szukamy się i odkrywamy na nowo,
dzięki czemu kochamy jeszcze bardziej
*Pieśń nad Pieśniami pokazuje zaangażowanie
Apokalipsa jako źródło symboli
teksty prorockie - łatwe do zrozumienia
teksty apokaliptyczne - symbole, spektakularne
zmiany (gwałtowne wkroczenie Bożego porządku)
apokalipsa
(objawienie, odsłonięcie)- gatunek
piśmiennictwa, pełen symboli i rozważań nad sensem historii i przyszłością
widzianymi jako psychomachia (walka
dobra ze złem), czas podsumowania
psychostatis -
ważenie duszy
deesis -
Maryja+Jezus+Jan Chrzciciel
WZORCE (I ANTYWZORCE) OSOBOWE
Wzorzec
|
Antywzorzec
|
Hiob – człowiek niezachwianej wiary
|
Kain – bratobójca
|
Dawid – człowiek, który dzięki wierze potrafił pokonać dużo silniejszego Goliata
|
Herod Wielki – despota, człowiek okrutny, żądny władzy
|
Salomon – wzór mądrości
|
Judasz – zdrajca
|
Samarytanin – człowiek dbający o innych (altruista)
|
Poncjusz Piłat – człowiek, który z lęku o swoją pozycję nie stanął w obronie niewinnie oskarżanego Chrystusa
|
FRAZEOLOGIZMY WYWODZĄCE SIĘ Z BIBLII
hiobowa wieść - straszna, przerażająca wiadomość
pocieszyciel hioba - ktoś, kto pocieszając, zwiększa jeszcze przygnębienie dotkniętego nieszczęściem
kainowa zbrodnia - bratobójstwo
salomonowy wyrok - wyrok mąrdy, sprawiedliwy
umywanie rąk - uciekanie przed odpowiedzialnością
od Annasza do Kajfasza - odsyłanie od drzwi do drzwi
wizja apokaliptyczna - wizja zagłady, końca świata, Sądu ostatecznego
pocieszyciel hioba - ktoś, kto pocieszając, zwiększa jeszcze przygnębienie dotkniętego nieszczęściem
kainowa zbrodnia - bratobójstwo
salomonowy wyrok - wyrok mąrdy, sprawiedliwy
umywanie rąk - uciekanie przed odpowiedzialnością
od Annasza do Kajfasza - odsyłanie od drzwi do drzwi
wizja apokaliptyczna - wizja zagłady, końca świata, Sądu ostatecznego
SENTENCJE
„Marność nad marnościami – wszystko marność” – Księga
Koheleta
„Pan dał, Pan wziął” – Księga Hioba
„W Panu pokładam nadzieję, / nadzieję żywi moja dusza”
– Księga Psalmów
„Bo prochem jesteś / i w proch się obrócisz” – Księga
Rodzaju
„Nic nowego pod słońcem” – Księga Koheleta
„Wszystko ma swój czas, i jest
wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem” – Księga
Koheleta
„Nie samym tylko chlebem żyje człowiek” – Księga
Powtórzonego Prawa
„Bo wszyscy, którzy za miecz chwytają, od miecza giną”
– Ewangelia według św. Mateusza
„Nie możecie służyć Bogu i mamonie” – Ewangelia według
św. Mateusza
„Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli” –
Ewangelia według św. Jana
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz