Dwudziestolecie międzywojenne
Czar trwania: 1918r. - 1939r.
Ważne pojęcia: psychoanaliza, behawioryzm, antymimetyzm, awangarda, ekspresjonizm, futuryzm, surrealizm, abstrakcjonizm, strumień świadomości, katastrofizm, groteska, karykatura
Ważne motywy: miasto,
tłum, rozwój cywilizacji, codzienność, poszukiwanie prawdy o człowieku, ludowość,
wieś, miłość, pożądanie, artysta i sztuka, wojna, rewolucja
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE - notatki
* trwało od
zakończenia pierwszej wojny światowej (1918) do wybuchu drugiej w 1939 roku
* symbolami
poetyckimi stały się wytwory techniki i nowe środki komunikacji
* duży wpływ na
sztukę miał rozwój psychoanalizy
* nowa proza:
psychologizm (M. Kuncewiczowa), nadrealizm (B. Schulz), groteska (W.
Gombrowicz), parabola (F. Kafka, M, Bułhakow)
* wzrosło
znaczenie kabaretu, kawiarni literackiej, kina, rozwój sztuki filmowej –
ekspresjonizm niemiecki
GRUPY POETYCKIE
Skamander – „założeniem naszym było stworzenie
bezpośredniego kontaktu poety z ulicą”, Julian Tuwim, Antoni
Słomiński, Jan Lechoń, Jarosław Iwaszkiewicz, Kazimierz Wierzyński,
kawiarnia literacka „Pod Picadorem”, poezja pozbawiona patosu i
nastawiona na współczesność, satyry, mowa potoczna, wolność słowa, swobodność,
eksperymenty z formą, minimum talentu, bliskość czytelnika, szanowali tradycję
(spadkobiercy idei romantycznych)
Futuryści – przyszłość, negowanie tradycji, Aleksander Wat,
Bruno Jasieński, Stanisław Młodożeniec, Tytus Czyżewski
Awangarda Krakowska – idea konstrukcji w poezji, odrzucenie
natchnienia, odnowienie języka poetyckiego, wiersz wolny, trzy „M”: miasta,
masy, maszyny, Tadeusz Peiper, Julian Przyboś, Jalu Kurek, Jan Brzękowski,
Adam Ważyk
II Awangarda – debiut młodych poetów w latach 30., Józef
Czechowicz, Czesław Miłosz
PSYCHOANALIZA
Autor: Zygmunt
Freud (1856-1939) – austriacki psychiatra i filozof
1. Ludzkie są
motywowane popędami, z których najważniejszym jest popęd erotyczny – libido
oraz popęd śmierci – instynkt destrukcji, zniszczenia, agresji
2. Popęd
erotyczny (seksualny) ujawnia się w dzieciństwie w pragnieniach erotycznych
wobec rodziców (kompleks Edypa, Elektry), a następnie ulega wyparciu
(represji) ze świadomości
3. Dzieciństwo
determinuje całe życie człowieka
4. Treści
zawarte w podświadomości ujawniają się w nieświadomych przejawach życia
psychicznego: snach, niekontrolowanych zachowaniach emocjonalnych oraz
czynnościach pomyłkowych (tzw. przejęzyczenia) itp. ujawnianie się tych
treści następuje w sposób symboliczny
5. Człowiek w
naturalny sposób dąży do zaspokojenia przyjemności, kultura ludzka nie
pozwala na zaspokojenie tych potrzeb popędowych, co naraża człowieka na
cierpienie, niezaspokojone popędy znajdują swe ujście w różnych dziedzinach
ludzkiej aktywności, zwłaszcza w twórczości artystycznej (sublimacja)
Podział na: id
(podświadomość, „ciemna strona mocy”, tu kryje się libido, cielesność, zasada
przyjemności), ego (świadomość, jaźń), superego (ja idealne, nakazy,
zakazy, ugruntowuje normy, zasada rzeczywistości)
sublimacja – mechanizm obronny, poprzez który człowiek
wyraża swe nieakceptowane popędy i dążenia w formie społecznie aprobowanej (np.
twórczość artystyczna)
strumień świadomości – rodzaj monologu wewnętrznego, który
odzwierciedla nieuporządkowane myśli bohatera, co ujawnia się w typie narracji
zawierającej niepełne konstrukcje, skojarzenia, strzępy zdań
Psychoanaliza
w kinie: przestrzeń np. domu
przedstawiana jako struktura psychiki ludzkiej, postaci reprezentujące id, ego
i superego, libido w postaci czynnika rozsadzającego uporządkowaną
rzeczywistość, człowiek słaby i rozdarty, „ja” jako obcy, głos jako intruz
należący do porządku symbolicznego, człowiek nad nim nie panuje (pomyłki
Freudowskie), kompleks Edypa, „obiekty częściowe” jako popęd śmierci
WAŻNE POJĘCIA I DEFINICJE
aksjologizacja – wartościowanie
awangarda – dwudziestowieczne tendencje artystyczne mające
na celu zanegowanie wzorców i norm aktualnej sztuki, a także poszukiwanie
nowatorskich form ekspresji artystycznej oraz nowych kryteriów jej
wartościowania
dystopia – utwór fabularny należący do literatury
fantastyczno-naukowej, przedstawiający czarną wizję przyszłości, wynikającą z
krytycznej obserwacji rzeczywistości otaczającej twórcę
monolog udramatyzowany – forma wypowiedzi poetyckiej, w której osoba
mówiąca zwraca się do swego interlokutora, może zawierać reakcje na czyjeś
słowa, odpowiedzi na zadane pytania, inspirowany był koncepcją osoby mówiącej
jako człowieka „wśród-świata”, przykład: J. Tuwim „Colloquium niedzielne na
ulicy”
kolokwializacja – stylizacja na język kolokwialny
porte parole – postać reprezentuje poglądy autora, staje się
medium autora
powieść polityczna – jej fabuła jest podporządkowana aktualnym
problemom politycznym, ma służyć demonstrowaniu stanowisk i konfliktów o
charakterze światopoglądowym, bohaterowie przedstawiają różne opcje ideowe, dyskutują
o polityce, w narracji też znajdują się komentarze do bieżących wydarzeń
politycznych
psychologizm – nurt w prozie XX wieku, którego wyróżnikiem
jest przewaga motywacji wewnętrznej w konstrukcji bohatera, przesunięcia fabuły
z działania postaci na ich tok myślenia i przeżywania, rozbudowywanie planu
retrospekcji, asocjacjonizm, subiektywizacja czasu
symultanizm, kompozycja symultaniczna – kompozycja przedstawiająca jednoczesne dzianie
się, odbywanie czegoś
układ rozkwitania – wymyślony przez Peipera typ kompozycji
lirycznej, której istota polega na nakładaniu się na siebie całości
wyobrażalnych od najprostszych, schematycznych do coraz bogatszych, bardziej
szczegółowych
urbanizm – postawa fascynacji miastem wyrażana w
literaturze i sztuce po I wojnie światowej, przejawia się w podziwie dla
nowoczesności, dynamiki życia wielkomiejskiego i potencjału skupionych w
mieście mas
witalizm – postawa światopoglądowa uznająca istnienie w
organizmach niematerialnej siły życiowej, która odpowiada za wszelkie przejawy
życia biologicznego, nadaje im kierunek i cel, potocznie utożsamiany z
żywotnością
TWÓRCY I DZIEŁA: poezja
Jan Lechoń (1899-1956) – program skamandrytów i „programofobia”, wiersz
„Herostrates” (podpalił świątynie należącą do ośmiu cudów świata, zrobił
to dla sławy, ale jego imię miało zostać zapomniane, wykreślone – śmierć w
umysłach potomnych) – nie podoba mu się Polska (kaleka, papuga wszystkich ludów)
i sposób o niej mówienia, chce oderwać się od przeszłości, zachęca innych do
działania i chce zobaczyć tego efekt
Kazimierz Wierzyński (1894-1969) – „Wiosna i wino”, „Gdzie nie posieją mnie”, anakreontyki
(krótkie utwory, w niezobowiązujący sposób mówiące o miłości, lekkie, radosne,
motywy: wino, młodość, śpiew, smakowanie świata), panteizm –
utożsamianie świata z Bogiem, tradycja dionizyjska, żywioł, witalność
Julian Tuwim (1894-1953) – „Wiosna. Dytyramb” – wulgaryzmy, kolokwializmy
a patos, złamanie decorum, satyra (hiperbolizacja, zbytni entuzjazm), biologizm,
poddanie się wpływom natury, wyłącznie sfera profanum, cielesność
TWÓRCY I DZIEŁA: proza
Stefan Żeromski (1895-1989) – „Przedwiośnie” – powieść polityczna
(dyskusja o komunizmie w związku z budową państwa, i tworzeniem nowych idei
wspólnoty narodowej, Żeromski zaprezentował wszystkie ideologiczne programy
jego czasów, zapisywał różne perspektywy narracyjne i różne punkty widzenia), Nawłoć
– mickiewiczowskie Soplicowo, czyli ucieleśnienie mitu, przestrzeń symboliczna,
pozwala Baryce spojrzeć na Polskę z dystansu, ale też poznać instynktowną, autonomiczną
i autentyczną polskość; powieść o dojrzewaniu, rozwój osobisty bohatera
(Cezary Baryka – człowiek przeciętny, mimowolny uczestnik wydarzeń, everyman),
początek akcji – wybuch I wojny światowej, ojciec Baryki zostaje zmobilizowany,
a czternastoletni Cezary zostaje z matką, później poznaje okrucieństwo
rewolucji (wzajemna rzeź Ormian i Tatarów), jego matka umiera, a on wraz z
ojcem, który obiecuje mu „szklane domy”, jedzie do nieznanej ojczyzny, bierze
udział w wojnie z bolszewikami, by w końcu trafić do Nawłoci z przyjacielem
Hipolitem Wielosławskim, przeżywa tam nieszczęśliwą miłość do Laury i wkrótce,
po spędzeniu kilku dni w Chłodku – „czyśćcu”, wraca do Warszawy, gdzie zawiera
znajomości z ewolucjonistą Szymonem Gajowcem i komunistą Antonim Lulkiem, staje
się człowiekiem niezależnym i może wybrać własną drogę
Maria Kuncewiczowa (1895-1989) – „Cudzoziemka” – powieść psychologiczna, portret
Róży – problemy z tożsamością, nie pasowała tam, gdzie była, obca, nieoswojona,
niezakorzeniona w świecie, niespełniona, nieszczęśliwa miłość, muzyka,
zemsta, złość, „dokonana starość” – zmiana własnego ja, metamorfoza, utrata
piękna, przedmioty-artefakty, poczucie niezrozumienia, niekonwencjonalne
zachowania, „jakże będę umierać, jak
nie żyłam wcale”, chora – wiedźma – cudzoziemka, KONTEKST: Bruno Schulz „Aneksja
Podświadomości” (o Cudzoziemce Kuncewiczowej) – rozwój odbywa się w głąb
bohaterki, epizody są porządkowane według linii losu, twarz ożywa i to z niej
wyprowadzana jest powieść, Róża – kobieta zła, jędza, jej złość raz bawi, raz
dziwi, poznajemy coraz to nowe jej oblicza, zwyczajna na tle codzienności,
niezwykłą w sytuacjach wyjątkowych, niezależna, samowystarczalna, jest
całością, „diese, diese, o ja
wunderschöne Nase” – w tych słowach zawarte jest fatum Róży, wszystko, co
na tym tekście napisało później życie jest tylko palimpsestem, lekarz zajmuje
miejsce Michała wypowiadając te słowa, Róża kruszy się, dostępuje łaski; kompozycja:
sen, fuga muzyczna; odczytanie – klucz psychoanalityczny
Bruno Schulz (1892-1942) – „Xięga bałwochwalcza” – zbiór rysunków,
„od ubóstwienia do ubestwienia” (J. Ficowski), wnętrza jak w domach
publicznych, kobiety wyniosłe, nieprzystępne, dominujące (atrybut:
pejcz), eksponują swoje nogi, są proporcjonalne i dobrze zbudowane, prowadzą mężczyzn
na smyczach, mężczyźni są ulegli, płaszczą się przed kobietami, są
zniekształceni, pokraczni, groteskowi (trochę śmieszni, trochę straszni),
podglądają, adorują kobiety ; „Sklepy Cynamonowe” – zbiór opowiadań,
pierwszoosobowa narracja oparta na chwycie powrotu do dzieciństwa, próbie
powtórzenia doznań, wtajemniczeń i nastroju okresu dojrzewania, językowa
wirtuozeria opisu, poetyzacja stylu, obrazy symboliczne, atmosfera
dziwności, oniryzm, naśladowanie marzenia sennego, sztuczność a prawda, mityzacja
rzeczywistości, monizm (jedność substancji) ontologiczny –
wszystko może zmieniać się we wszystko, to ta sama materia, ojciec –
zainteresowanie dla zwierząt, wylęganie jaj – sztuka, tworzenie życia, podobny
do kondora (samotność, inność, dzikość, uśpienie, prawie umarły), nie wychodził
z domu, odcinał się od świata, nieobecny, id w zestawieniu z kobietami, a
głównie Adelą - superego, opowiadanie „Ulica Krokodyli” – miasto jak
makieta, teatralność, potencjalność, nic nie dochodzi do skutku, szarość, biała
plama na mapie, tłum bez wyrazu, ciało, seksualność, tabu rzeczywistości, duma
z odoru zepsucia, narrator – przewodnik, interpretator swoim opisem zmieniający
świat, opowiadanie „Noc lipcowa” – porównania synestezyjne, topografia,
balansowanie między wnętrzami a gwieździstą zewnętrznością, czarny Proteusz,
opowiadanie życia jak mitu, wędrówka, odrealnienie, noc – moment graniczny,
szansa i inicjacja, świt nie przynosi ulgi
Witold Gombrowicz (1904-1969) – dialog z konwencjami, autotematyzm,
łże-dziennik, przekonanie, że człowiek nie może być autentyczny, odgrywa
rolę, która sprawia, że można go nazywać człowiekiem, udaje, ja wyznaczone
w międzyludzkości, akcja przenoszona na ciało, uważał się za prekursora
egzystencjalizmu, powieści: „Iwona, księżniczka Burgunda”(milczenie głównej
bohaterki przez cały dramat), „Trans-atlantyk” („Pan Tadeusz” na opak),
„Dziennik” (Gombrowicz staje się postacią literacką, równolegle pisze też inny
dziennik – „Kronos”), „Ferdydurke”
(groteska – przeciwko decorum, absurdalność świata przedstawionego,
ekscentryczność, deformacja, karykatura, pomieszanie porządków, brak realizmu,
sztuczność, przesada językowa, parodia, świat „wypada z kolein”; „ciemna gra”
– wytrącanie otoczenia z równowagi; ciało – mikrokosmos, część ciała – leitmotiv (motyw wiodący, przewodni):
pupa – zdziecinnienie, infantylność, wtłaczanie w formę, łydka –
nowoczesność, młodość, ale nie niedojrzałość, gęba – nieautentyczność,
maska, rola, forma, bycie kreowanym przez drugą osobę, nie ma od niej
ucieczki)
Witold
Gombrowicz w „Ferdydurke” wykorzystuje:
* narrację
dyskursywną – zwraca się do czytelnika za pomocą pytań, co eksponuje sam
fakt opowiadania
* poliptoton
– figurę retoryczną polegająca na celowym powtórzeniu tego samego słowa w
różnych formach gramatycznych lub nagromadzeniu słów etymologicznie
spokrewnionych, zabieg ten wzmacnia, a jednocześnie „odrealnia” sens wyrazu, który
zwraca na siebie uwagę, by stał się on dla czytelnika intelektualną czy
emocjonalną przeszkodą, np. „siedział i siedział jakoś tak siedząc, tak się
zasiedział w siedzeniu swoim”
* wtrącenia
– wypowiedzenia zamieszczone między pauzami lub umieszczane w nawiasie,
stanowiące dygresje, uzupełnienia, objaśnienia, zapisy towarzyszących emocji
lub komentarze, mogą też demaskować ironiczny stosunek do świata
przedstawionego
* neologizmy
oraz neologizmy frazeologiczne – całkowicie nowe połączenia międzywyrazowe,
np. maleć w kimś
* neosemantyzm
– inaczej neologizm semantyczny, czyli wyraz któremu nadano inne niż słownikowe
znaczenie
Michaił Bułhakow (1891-1940) – „Mistrz i Małgorzata” – Bułhakow
szykanowany przez reżim sowiecki stwarza „swój zastępczy świat”, Mistrz –
artysta represjonowany przez panujące władze, alter-ego samego pisarza,
Małgorzata – wcielenie wiecznej kobiecości, niezłomna siłą ducha przypomina
żonę pisarza; trzy czasoprzestrzenie: współczesna pisarzowi Moskwa,
odmalowana z topograficznymi szczegółami, przestrzeń fantastyczno-magiczna,
w której panuje szatan Woland i jego
diabelska świta oraz biblijno-mityczna, stanowiąca scenerię dla
apokryficznej opowieści zainspirowanej ewangeliami o Jezusie Chrystusie (chwyt
powieści w powieści, podkreślenie nieustannej aktualności wydarzeń
biblijnych, Jeszua Ha-Nocri walczący o prawdę i wolność, podkreślenie
jego człowieczeństwa, brzydota oszpeconego cierpieniem ukrzyżowanego kontrastuje
z pięknem jego duszy i czystością nauk, Poncjusz Piłat, który go skazuje,
konfrontacja tchórzostwa z wiernością prawdzie); księżyc – koncepcja
czasu mitycznego i wiecznego powrotu, pomost między przeszłością a
teraźniejszością, ujawnia sensy głębsze i układy rzeczywiste; Moskwa uosabia
piekło egzystencji w reżimie totalitarnym, w groteskowym przerysowaniu
ukryta zostaje groza stalinowskiego terroru, tajemnicze zniknięcia,
przesłuchiwania, groźby zesłania, donosy, inwigilacja, wzajemna wrogość w
społeczeństwie, upodleni, podszyci lękiem bohaterowie, którzy pogodzili się z
własną bezsilnością, Woland jawi się jako bardziej ludzki od ludzi, których
codzienne układanie się ze złem czyni bardziej szatańskimi od szatana, pakt
Małgorzaty z diabłem, który paradoksalnie, wbrew tradycji nie przynosi
bohaterce żadnych szkód, Woland pomaga walczącej w imię miłości,
aparat władzy wprawiony w fałszowaniu prawdy, na koniec racjonalnie wyjaśnia
wydarzenia z udziałem sił nieczystych, Moskiewski świat wraca do swojej
nienormalnej normy
LITERATURA OBCA
Kraj
|
Autor
|
Przykładowe dzieła
|
Anglia
|
Thomas
Stearns Eliot
|
Ziemia
jałowa (poemat), Zabójstwo w katedrze (dramat)
|
Aldous
Leonard Huxley
|
Nowy
wspaniały świat (powieść)
|
|
Irlandia
|
James
Joyce
|
Ulisses (powieść)
|
Francja
|
Marcel
Proust
|
W
poszukiwaniu straconego czasu (cykl
powieściowy)
|
Niemcy
|
Thomas
Mann
|
Józef
i jego bracia, Czarodziejska góra (powieści)
|
Bertold
Brecht
|
Matka
Courage, Opera za trzy grosze (dramaty)
|
|
Austria
|
Franz
Kafka
|
Proces (powieść), Kolonia karna (opowiadanie)
|
Rosja
|
Michaił
Bułhakow
|
Mistrz i Małgorzata (powieść)
|
Władimir
Majakowski
|
Obłok
w spodniach, Dobrze (poematy)
|
|
Siergiej
Jesienin
|
Pugaczow (poemat), Moskwa karczemna (tom wierszy)
|
LITERATURA POLSKA
Autor
|
Przykładowe dzieła
|
Stefan
Żeromski
|
Przedwiośnie (powieść)
|
Bolesław
Leśmian
|
Napój
cienisty, Dziejba leśna (tomy
wierszy)
|
Leopold
Staff
|
Ucho
igielne, Wysokie drzewa, Barwa miodu (tomy
wierszy)
|
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
|
Nowe
formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia, Wstęp do teorii Czystej
Formy w teatrze (szkice), Pożegnanie jesieni, Nienasycenie (powieści), W małym dworku, Jan Maciej Karol
Wścieklica, Szewcy (dramaty)
|
Maria
Dąbrowska
|
Noce i dnie (powieść)
|
Bruno Schulz
|
Sklepy cynamonowe, Sanatorium
pod Klepsydrą (opowiadania )
|
Julian
Tuwim
|
Czyhanie
na Boga, Sokrates tańczący, Rzecz czarnoleska, Treść gorejąca (tomy wierszy), Bal
w operze (poemat)
|
Jarosław
Iwaszkiewicz
|
Oktostychy,
Lato (tomy wierszy), Brzezina, Panny z Wilka (opowiadania), Lato w Nohant (dramat), Sława i chwała (powieść)
|
Maria
Kuncewiczowa
|
Dwa
księżyce (opowiadania), Cudzoziemka (powieść), Dni powszednie państwa Kowalskich (pierwsza polska powieść radiowa)
|
Władysław
Broniewski
|
Dymy
nad miastem, Krzyk ostateczny (tomy
wierszy)
|
Jan
Lechoń
|
Karmazynowy
poemat, Srebrne i czarne (tomy
wierszy)
|
Julian
Przyboś
|
Śruby,
Oburącz, W głąb las, Równanie serca (tomy
wierszy)
|
Józef
Czechowicz
|
dzień
jak codzień, ballada z tamtej strony, nic więcej (tomy wierszy)
|
Witold Gombrowicz
|
Pamiętnik
z okresu dojrzewania, Ferdydurke (powieści), Iwona, księżniczka Burgunda (dramat)
|
Konstanty
Ildefons Gałczyński
|
Zima
z wypisów szkolnych, Skumbrie w tomacie (wiersze)
|
Zofia
Nałkowska
|
Granica, Romans
Teresy Hennert (powieści), Dom kobiet (dramat)
|
SENTENCJE
„Ojczyzna moja wolna, wolna … / Więc zrzucam z ramion
płaszcz Konrada” – Antoni Słonimski
„A wiosną – niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę” – Jan
Lechoń
„Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną” –
Kazimierz Wierzyński
„Jest się takim [...], jak miejsce, w którym się jest”
– Zofia Nałkowska
„Wszystko jak sen wariata śniony nieprzytomnie” –
Konstanty Ildefons Gałczyński
„Ach, stworzyć formę własną! Przerzucić się na
zewnątrz! Wyrazić się! Niech kształt mój rodzi się ze mnie, niech nie będzie
zrobiony mi!” – Witold Gombrowicz
„Nie ma ucieczki przed gębą, jak tylko w inną gębę” –
Witold Gombrowicz
„Jakie to szczęście, że krew jest czerwona!” – Julian
Tuwim
„Rżnij karabinem w bruk ulicy! / Twoja jest krew, a
ich jest nafta” – Julian Tuwim
„W strasznych mieszkaniach / Strasznie mieszkają
straszni mieszczanie” – Julian Tuwim
źródła: opracowane na podstawie szkolnych notatek, podręczników do liceum wydawnictwa Operon oraz repetytorium do matury rozszerzonej z języka polskiego wydawnictwa WSIP
Komentarze
Prześlij komentarz